Week 4 in groep 3:
Een derde groepje gaat teksten schrijven bij de foto's van het spel, we hebben juist dit onderdeel uitgebreid voorbesproken met elkaar in de kring en een paar tweetallen begrijpen de opdracht goed; Sanne en Noa pakken wel een foto waar Pluk op staat en gaan dan lekker vrij over Pluk schrijven: 'de tuin van pluk is mooi' en 'pluk is lief' en bij de foto van zaza de kakkerlak pakken ze hun leesmap, bladeren en lezen er in tot ze bij de tekst van de week van vorige week de zin 'zaza is de vriend van pluk' vinden. Ik ben dus voor hen te snel gegaan, het schrijven van een tekst bij een foto is voor hen nog geen routine en toch gaan ze schrijven en zelf hun hulpmiddelen zoeken, prachtig eigen initiatief. Nadat ik op m'n ronde bij hen langs kom en het nog eens kan uitleggen, schrijven ze nog 'pluk leest een boek' en 'de duif is in de boom'. Het eindprodukt is een beeldverhaal dat bij de spelhoek hangt, waar de kinderen de volgorde van de scenes kunnen bekijken en de bedoeling ervan kunnen lezen.
Op reis naar Afrika, op safari! Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie. We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari! Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? ' Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat.
Reacties
Een reactie posten