Week 5 in groep 3
Boeken, boeken, boeken....
Er wordt door de kinderen veel in boeken gesnuffeld, elke dag als we na het lezen samen in de kring komen worden de vondsten of de vragen vanuit die boeken meegenomen en gedeeld.
Deze week vertelde Pieter, dat je op de maan niet gewoon kunt lopen, maar dat je daar springt. Dat komt, zegt Kuno omdat de maan een planeet is. Ja, zegt Lisette, maar de aarde is ook een planeet, waarop Sanne vroeg: wat is de aarde? O, zegt Lieke dat is de wereld. Maar waarom, zegt Iske, spring je dan wel op de maan als je loopt en niet op de aarde?
Toen bleef het stil en kon ik (eindelijk) iets toevoegen over magnetische krachten in onze wereldbol waardoor wij gewoon kunnen lopen.
O ja, zegt Jip, heet dat niet zwaartekracht? Ja, daardoor valt alles op aarde naar beneden en niet omhoog. Tijd voor een proefje: we staan allemaal op de stoel en laten iets vallen, een gum, blaadje, potlood, boekje.
Maar, zegt Noa, ik snap het niet, gisterenavond zag ik nog een luchtballon, die ging omhoog en viel niet naar beneden. Dat snap ik, zegt Romeo, daar zit gas in. Ja, zegt Roos, gas dat brandt. O ja, zegt Pieter en hete lucht stijgt omhoog. En die hete lucht is dan sterker dan de zwaartekracht. En daar laten we het dan voor dat moment bij, veel meer heb ik niet toe te voegen, want ja hoe dat nou ook weer precies zit met die hete lucht en zwaartekracht....?
Over naar de stapel leesboeken op verschillende niveaus.
Want ik wil dat de kinderen naast het informatieve boek ook een verhalend boek in hun la hebben waarin ze telkens kunnen lezen. De boeken die ik uitzocht voor deze boekenkring hebben bijna allemaal een relatie met het thema.
Tijdens het presenteren vraag ik de kinderen telkens: wat denk je is dit een boek voor jou, lijkt het verhaal je leuk, en kijk ook naar de tekst op een bladzijde, past dat nu bij je?
Vrij snel heeft dan ieder kind een boek en lezen we allemaal nog even lekker in dat 'nieuwe' boek in de kring.
Boeken, boeken, boeken....
Er wordt door de kinderen veel in boeken gesnuffeld, elke dag als we na het lezen samen in de kring komen worden de vondsten of de vragen vanuit die boeken meegenomen en gedeeld.
Deze week vertelde Pieter, dat je op de maan niet gewoon kunt lopen, maar dat je daar springt. Dat komt, zegt Kuno omdat de maan een planeet is. Ja, zegt Lisette, maar de aarde is ook een planeet, waarop Sanne vroeg: wat is de aarde? O, zegt Lieke dat is de wereld. Maar waarom, zegt Iske, spring je dan wel op de maan als je loopt en niet op de aarde?
Toen bleef het stil en kon ik (eindelijk) iets toevoegen over magnetische krachten in onze wereldbol waardoor wij gewoon kunnen lopen.
O ja, zegt Jip, heet dat niet zwaartekracht? Ja, daardoor valt alles op aarde naar beneden en niet omhoog. Tijd voor een proefje: we staan allemaal op de stoel en laten iets vallen, een gum, blaadje, potlood, boekje.
Maar, zegt Noa, ik snap het niet, gisterenavond zag ik nog een luchtballon, die ging omhoog en viel niet naar beneden. Dat snap ik, zegt Romeo, daar zit gas in. Ja, zegt Roos, gas dat brandt. O ja, zegt Pieter en hete lucht stijgt omhoog. En die hete lucht is dan sterker dan de zwaartekracht. En daar laten we het dan voor dat moment bij, veel meer heb ik niet toe te voegen, want ja hoe dat nou ook weer precies zit met die hete lucht en zwaartekracht....?
Over naar de stapel leesboeken op verschillende niveaus.
Want ik wil dat de kinderen naast het informatieve boek ook een verhalend boek in hun la hebben waarin ze telkens kunnen lezen. De boeken die ik uitzocht voor deze boekenkring hebben bijna allemaal een relatie met het thema.
Tijdens het presenteren vraag ik de kinderen telkens: wat denk je is dit een boek voor jou, lijkt het verhaal je leuk, en kijk ook naar de tekst op een bladzijde, past dat nu bij je?
Vrij snel heeft dan ieder kind een boek en lezen we allemaal nog even lekker in dat 'nieuwe' boek in de kring.
Reacties
Een reactie posten