Week 2 in groep 3
Sinds deze week beginnen we de dag met het lezen van een zelf uitgekozen boek, daarna gaan we in de kring en vraag ik wie iets interessants of leuks uit het boek met ons wil delen. Zo kwamen we er via Tom achter dat cheetah's de snelste dieren ter wereld zijn. Waarop Erik vroeg of de tijger toch niet sneller was. Dat zou Tom gaan uitzoeken. Vanmorgen vertelde hij dat tijgers helemaal niet snel zijn, ze bespringen hun prooi vanuit een boom.
Janos vertelde over gloeiendhete lava die als vuur uit een berg sproeit, maar dan gelukkig alleen als het een vulkaan is. En Sam ontdekte het "Alles wat je wilt weten over voetbal"-boek en liet ons lachen met een striptekening van een doelman die snel zijn doel verschuift als er een bal aankomt.
Zulke uitwisselingen zijn boeiend en maken dat kinderen elkaars interesses leren kennen en dat verhoogt de betrokkenheid op elkaar. En een eenmaal besproken boek gaat van kind tot kind: iedereen wil met eigen ogen zien wat zo interessant was: boeken zijn gaaf!
Het startboekje "De pet van Jet" hebben we verder gelezen, een instructiegroep (A en B groep) samen met de leerkracht en de C groep zelfstandig in tweetal.
Deze week hebben we ook de vakantieverhalen van vorige week nog eens gelezen, maar nu van een blad in de leesmap waarop alle 'verhaaltjes' onder elkaar staan. Eerst heeft elk kind weer zijn verhaal voorgelezen en geel gemaakt.
En daarna hebben ze geprobeerd de zinnen van een ander al te gaan lezen, eerst zelf oefenen en dan voorlezen aan degene die het verhaal schreef, en als dat lukte (vaak met hulp van de auteur zelf) werd dat verhaaltje ook geel gemaakt. Die zinnen kan je dan nog weer eens extra gaan lezen.
Vandaag bekeken we de foto's van de eigen huizen van de kinderen op het digibord en bespraken we de bijzonderheden en is dit huis een 2-onder-1-kap of een rijtjeshuis of een flat, daarna bespraken we in tweetallen de plaat uit het kijkdoosboek 'Waar kinderen wonen' en maakten daarvan een woordveld.
Op de plaat staat als woonvorm ook een 'tehuis'. Dat riep vragen op, wat is dat? O, zei Julia, een kindertehuis. Wat is een kindertehuis? En toen sprak Meili, geboren in China, het werd heel stil in de kring: "in een kindertehuis zorgen ze voor je, als je vader en moeder dat niet kunnen..." Een ontroerend moment en de aanleiding om daar samen over door te praten.
Janos vertelde over gloeiendhete lava die als vuur uit een berg sproeit, maar dan gelukkig alleen als het een vulkaan is. En Sam ontdekte het "Alles wat je wilt weten over voetbal"-boek en liet ons lachen met een striptekening van een doelman die snel zijn doel verschuift als er een bal aankomt.
Zulke uitwisselingen zijn boeiend en maken dat kinderen elkaars interesses leren kennen en dat verhoogt de betrokkenheid op elkaar. En een eenmaal besproken boek gaat van kind tot kind: iedereen wil met eigen ogen zien wat zo interessant was: boeken zijn gaaf!
Het startboekje "De pet van Jet" hebben we verder gelezen, een instructiegroep (A en B groep) samen met de leerkracht en de C groep zelfstandig in tweetal.
Deze week hebben we ook de vakantieverhalen van vorige week nog eens gelezen, maar nu van een blad in de leesmap waarop alle 'verhaaltjes' onder elkaar staan. Eerst heeft elk kind weer zijn verhaal voorgelezen en geel gemaakt.
En daarna hebben ze geprobeerd de zinnen van een ander al te gaan lezen, eerst zelf oefenen en dan voorlezen aan degene die het verhaal schreef, en als dat lukte (vaak met hulp van de auteur zelf) werd dat verhaaltje ook geel gemaakt. Die zinnen kan je dan nog weer eens extra gaan lezen.
Vandaag bekeken we de foto's van de eigen huizen van de kinderen op het digibord en bespraken we de bijzonderheden en is dit huis een 2-onder-1-kap of een rijtjeshuis of een flat, daarna bespraken we in tweetallen de plaat uit het kijkdoosboek 'Waar kinderen wonen' en maakten daarvan een woordveld.
Op de plaat staat als woonvorm ook een 'tehuis'. Dat riep vragen op, wat is dat? O, zei Julia, een kindertehuis. Wat is een kindertehuis? En toen sprak Meili, geboren in China, het werd heel stil in de kring: "in een kindertehuis zorgen ze voor je, als je vader en moeder dat niet kunnen..." Een ontroerend moment en de aanleiding om daar samen over door te praten.
Reacties
Een reactie posten