Doorgaan naar hoofdcontent
 Groep 4 geschreven door Inge ten Bergen
De verteltafel over Pluk van de Petteflet:

 De Torteltuin in gevaar

We hebben een aantal lessen gewerkt aan onze verteltafel over Pluk.
Ik ben begonnen met het voorlezen van het verhaal. Omdat het om acht lange hoofdstukken ging en de kinderen het verhaal goed in hun hoofd moesten krijgen heb ik bij een paar hoofdstukken na afloop met de kinderen een woordveld ingevuld met de belangrijke dingen die in het hoofdstuk waren gebeurd. Bij andere hoofdstukken heb ik de kinderen aantekeningen laten maken terwijl ik aan het lezen was. Dit was de eerste keer dat we dat deden maar het ging al best goed. Sommige kinderen schreven een hele bladzijde vol en anderen hadden een paar dingen. Voor de kinderen die het lastig vonden stopte ik in het begin steeds na een stukje en vroeg wie er al wat gehoord wat heel belangrijk was voor het verhaal. Zo leerden zij wat de bedoeling was van de andere kinderen. 
Na afloop van een hoofdstuk legde ik alle kleurenkopieën van de verhalen om de middentafel en liepen we er in een kring omheen. De kinderen moesten opzoeken welke plaatjes bij het gelezen hoofdstuk hoorden. Die kwamen op het whiteboard te hangen. Voor we de volgende keer verder gingen lezen keken we even naar de platen die geweest waren en namen dat stuk van het verhaal weer even samen kort door. 
De kinderen hebben ook nog een van de hoofdstukken zelf gelezen. Ik had de tekst gekopieerd en de kinderen mochten in dat hoofdstuk alle dieren zoeken. Die moesten ze geel maken. Voor de zwakke lezers had ik een klein stukje van de tekst gemarkeerd waar heel veel dieren in zaten. Zij zochten daar de dierennamen op. Dit liep heel goed. De kinderen waren zeer gemotiveerd aan het lezen (en dieren zoeken).
Tot slot hebben we het stukje van de film gekeken wat bij deze hoofdstukken hoorde. Helaas was dat net wat anders dan in het boek. Zo zie je maar weer dat je eerst zelf een film moet kijken voor je met de kinderen gaat kijken.
Toen kwam de les dat de kinderen zelf mochten gaan schrijven bij de plaatjes. Ik had de groep verdeeld in groepjes van 4 (twee 2-tallen). Ieder viertal had een lezer met een hoog AVI-niveau in de groep. Diegene mocht het hoofdstuk eerst nog een keer voorlezen aan de rest. Daarna moest het hoofdstuk worden ingeleverd en kregen de kinderen een A4-tje waar ze in 2-tallen bij de plaat zinnen mochten schrijven. Er kwamen goede zinnen uit. Zelf heb ik met een instructiegroep hetzelfde gedaan. Ook zij wisten goed waar het verhaal over ging. Ze vonden het wel lastig om dit in goede zinnen te formuleren. Samen zijn we toch tot een mooi stuk gekomen.
Thuis heb ik de zinnen van de tweetallen samengevoegd en er een stuk van gemaakt. Waar het ene tweetal niet aan gedacht had heeft het andere tweetal weer wel. Zo vullen ze elkaar goed aan.
De volgende dag heb ik de 8 platen met tekst (die nu af waren) aan acht leerlingen gegeven voor de klas en de rest van de klas moest die kinderen in de goede volgorde zetten.
Daarna kregen de kinderen de geschreven teksten van de dag ervoor en gingen die ook proberen in de goede volgorde te leggen. Nu hadden ze geen platen als steun en moesten ze goed lezen. 
Voor de zwakke lezers was dit te lastig. Zij hebben hun eigen stukje (was ook geschreven in de instructiegroep) met mij nog een keer gelezen. We hebben vast geel gemaakt wat we nodig hadden voor de verteltafel.
De tekst gaat nu als leestekst in de map.



Als allerlaatste heb ik geknutseld met de kinderen. Wat waren ze betrokken! Zie de foto’s !
En nu aan het spelen!




 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.