In de parallelgroep 3/4 van collega Teuni:
Deze week hadden de kinderen een foto meegenomen van hun eigen kamer en huis.
Die hebben we bekeken op het digibord en in tweetallen.
We hebben gekeken of ze wisten welke huizen het waren, dat ging heel goed. Een rijtjeshuis, vrijstaand, twee onder een kap. Wel of geen buren, sommige huizen hadden een dakkapel.
Groep 4 heeft bij de foto van hun eigen kamer zelf een verhaaltje geschreven.
En een tekening gemaakt van hun kamer.
De kinderen van groep 3 een tekening en opgeschreven: dit is mijn kamer. Ik ben…
Twee kinderen van groep 3 hebben zelf een verhaaltje er bij geschreven. De anderen hebben het verteld en ik opgeschreven. Die kamers komen in onze eigen Petteflet te hangen.
Met bovenin het torenkamertje van Pluk. Elke verdieping een eigen kleur.
Elkaars verhaaltje lezen is natuurlijk ook erg leuk.
Groep 4 is daarnaast verder gegaan met expert gelezen, vorige week hebben we samen de flat gedaan en nu mochten ze in zelfgekozen tweetallen een soort huis kiezen uit het kijkboek’ waar kinderen wonen.’
En nu zelf de stappen doen. Wat weet je al? Woordveld maken, in de tekst en op de plaatjes nieuwe dingen zoeken geel maken en aanvullen op het woordveld. Daarna zinnen ervan maken.
De teksten zijn klaar en volgende week mogen ze de teksten typen en presenteren aan elkaar.
Zo is elk tweetal expert geworden van een andere woning.
Ze waren heel enthousiast bezig, een paar hadden nog wel hulp nodig maar er waren ook duo’s die het zelf konden.
Vanmorgen hebben de kinderen van groep 3 zinnen gemaakt met de woordkaartjes van pluk.
Ze waren heel betrokken bezig. Het woordje en ertussen en je hebt al een zin. Tekening erbij en je kunt het lezen. Ze waren heel druk met letters zoeken, de een met het magnetisch letterbord, de ander ging stempelen of schrijven. Twee kinderen kwamen al tot een heel verhaal met de woordkaartjes.
Ik liep er tegenaan dat ik de organisatie in de combi lastig vond tijdens het leesuur.
N.a.v. de bijeenkomst van vorige week ben ik de groep veel meer samen gaan zien als een groep dan een aparte 3 en 4. Ik heb boekjes gekopieerd voor groepjes in groep 4 van ongeveer hetzelfde leesniveau. Ze lezen nu in drietallen een boek iets boven hun niveau. Ik heb heel erg ingestoken op de motivatie dat vind ik een leerpunt voor mezelf om daar nog bewuster op in te steken. Er zijn kinderen bij die niet uit zichzelf gaan lezen.
Met elk drietal heb ik het boekje voorbesproken met de voorkant, wat zie je, waar denk je dat het over gaat. En vooral hun eigen belevingswereld erbij betrokken. Dat werkte heel goed!
Dat kostte best veel tijd maar daarna gingen ze enthousiast aan het lezen.
Het was de tijds investering meer dan waard.
Ook nog even goed de lees strategieën besproken met ze.
Het was heel erg fijn om te zien hoe goed ze daarna in hun groepje aan het lezen waren.
Groep 3 is tegelijkertijd aan het lezen, 2 kinderen lezen al een m3 boekje en kunnen wellicht over niet al te lange tijd aansluiten bij de zwakke lezers van groep 4.
De anderen hadden een startboekje of lazen de bordlessen uit hun leesmap. Iedereen was op dat moment met lezen bezig en ik had tijd om met het instructie groepje van groep 4 samen te lezen.
Deze week hadden de kinderen een foto meegenomen van hun eigen kamer en huis.
Die hebben we bekeken op het digibord en in tweetallen.
We hebben gekeken of ze wisten welke huizen het waren, dat ging heel goed. Een rijtjeshuis, vrijstaand, twee onder een kap. Wel of geen buren, sommige huizen hadden een dakkapel.
Groep 4 heeft bij de foto van hun eigen kamer zelf een verhaaltje geschreven.
En een tekening gemaakt van hun kamer.
De kinderen van groep 3 een tekening en opgeschreven: dit is mijn kamer. Ik ben…
Twee kinderen van groep 3 hebben zelf een verhaaltje er bij geschreven. De anderen hebben het verteld en ik opgeschreven. Die kamers komen in onze eigen Petteflet te hangen.
Met bovenin het torenkamertje van Pluk. Elke verdieping een eigen kleur.
Elkaars verhaaltje lezen is natuurlijk ook erg leuk.
Groep 4 is daarnaast verder gegaan met expert gelezen, vorige week hebben we samen de flat gedaan en nu mochten ze in zelfgekozen tweetallen een soort huis kiezen uit het kijkboek’ waar kinderen wonen.’
En nu zelf de stappen doen. Wat weet je al? Woordveld maken, in de tekst en op de plaatjes nieuwe dingen zoeken geel maken en aanvullen op het woordveld. Daarna zinnen ervan maken.
De teksten zijn klaar en volgende week mogen ze de teksten typen en presenteren aan elkaar.
Zo is elk tweetal expert geworden van een andere woning.
Ze waren heel enthousiast bezig, een paar hadden nog wel hulp nodig maar er waren ook duo’s die het zelf konden.
Vanmorgen hebben de kinderen van groep 3 zinnen gemaakt met de woordkaartjes van pluk.
Ze waren heel betrokken bezig. Het woordje en ertussen en je hebt al een zin. Tekening erbij en je kunt het lezen. Ze waren heel druk met letters zoeken, de een met het magnetisch letterbord, de ander ging stempelen of schrijven. Twee kinderen kwamen al tot een heel verhaal met de woordkaartjes.
Ik liep er tegenaan dat ik de organisatie in de combi lastig vond tijdens het leesuur.
N.a.v. de bijeenkomst van vorige week ben ik de groep veel meer samen gaan zien als een groep dan een aparte 3 en 4. Ik heb boekjes gekopieerd voor groepjes in groep 4 van ongeveer hetzelfde leesniveau. Ze lezen nu in drietallen een boek iets boven hun niveau. Ik heb heel erg ingestoken op de motivatie dat vind ik een leerpunt voor mezelf om daar nog bewuster op in te steken. Er zijn kinderen bij die niet uit zichzelf gaan lezen.
Met elk drietal heb ik het boekje voorbesproken met de voorkant, wat zie je, waar denk je dat het over gaat. En vooral hun eigen belevingswereld erbij betrokken. Dat werkte heel goed!
Dat kostte best veel tijd maar daarna gingen ze enthousiast aan het lezen.
Het was de tijds investering meer dan waard.
Ook nog even goed de lees strategieën besproken met ze.
Het was heel erg fijn om te zien hoe goed ze daarna in hun groepje aan het lezen waren.
Groep 3 is tegelijkertijd aan het lezen, 2 kinderen lezen al een m3 boekje en kunnen wellicht over niet al te lange tijd aansluiten bij de zwakke lezers van groep 4.
De anderen hadden een startboekje of lazen de bordlessen uit hun leesmap. Iedereen was op dat moment met lezen bezig en ik had tijd om met het instructie groepje van groep 4 samen te lezen.
Reacties
Een reactie posten