Doorgaan naar hoofdcontent

in groep 3/4 Pluk

In de parallelgroep 3/4 van collega Teuni:  



Deze week hadden de kinderen een foto meegenomen van hun eigen kamer en huis.
Die hebben we bekeken op het digibord en in tweetallen.
We hebben gekeken of ze wisten welke huizen het waren, dat ging heel goed. Een rijtjeshuis, vrijstaand, twee onder een kap. Wel of geen buren, sommige huizen hadden een dakkapel.
Groep 4 heeft bij de foto van hun eigen kamer zelf een verhaaltje geschreven.
En een tekening gemaakt van hun kamer.
De kinderen van groep 3 een tekening en opgeschreven: dit is mijn kamer. Ik ben…
Twee kinderen van groep 3 hebben zelf een verhaaltje er bij geschreven. De anderen hebben het verteld en ik opgeschreven. Die kamers komen in onze eigen Petteflet te hangen.
Met bovenin het torenkamertje van Pluk. Elke verdieping een eigen kleur.
Elkaars verhaaltje lezen is natuurlijk ook erg leuk.

Groep 4 is daarnaast verder gegaan met expert gelezen, vorige week hebben we samen de flat gedaan en nu mochten ze in zelfgekozen tweetallen een soort huis kiezen uit het kijkboek’ waar kinderen wonen.’
En nu zelf de stappen doen. Wat weet je al? Woordveld maken, in de tekst en op de plaatjes nieuwe dingen zoeken geel maken en aanvullen op het woordveld. Daarna zinnen ervan maken.
De teksten zijn klaar en volgende week mogen ze de teksten typen en presenteren aan elkaar.
Zo is elk tweetal expert geworden van een andere woning.
Ze waren heel enthousiast bezig, een paar hadden nog wel hulp nodig maar er waren ook duo’s die het zelf konden.

Vanmorgen hebben de kinderen van groep 3 zinnen gemaakt met de woordkaartjes van pluk.
Ze waren heel betrokken bezig. Het woordje en ertussen en je hebt al een zin. Tekening erbij en je kunt het lezen. Ze waren heel druk met letters zoeken, de een met het magnetisch letterbord, de ander ging stempelen of schrijven. Twee kinderen kwamen al tot een heel verhaal met de woordkaartjes.

Ik liep er tegenaan dat ik de organisatie in de combi lastig vond tijdens het leesuur.
N.a.v. de bijeenkomst van vorige week ben ik de groep veel meer samen gaan zien als een groep dan een aparte 3 en 4. Ik heb boekjes gekopieerd voor groepjes in groep 4 van ongeveer hetzelfde leesniveau. Ze lezen nu in drietallen een boek iets boven hun niveau. Ik heb heel erg ingestoken op de motivatie dat vind ik een leerpunt voor mezelf om daar nog bewuster op in te steken. Er zijn kinderen bij die niet uit zichzelf gaan lezen.
Met elk drietal heb ik het boekje voorbesproken met de voorkant, wat zie je, waar denk je dat het over gaat. En vooral hun eigen belevingswereld erbij betrokken. Dat werkte heel goed!
Dat kostte best veel tijd maar daarna gingen ze enthousiast aan het lezen.
Het was de tijds investering meer dan waard.
Ook nog even goed de lees strategieën besproken met ze.
Het was heel erg fijn om te zien hoe goed ze daarna in hun groepje aan het lezen waren.
Groep 3 is tegelijkertijd aan het lezen, 2 kinderen lezen al een m3 boekje en kunnen wellicht over niet al te lange tijd aansluiten bij de zwakke lezers van groep 4.
De anderen hadden een startboekje of lazen de bordlessen uit hun leesmap. Iedereen was op dat moment met lezen bezig en ik had tijd om met het instructie groepje van groep 4 samen te lezen.




Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.