Doorgaan naar hoofdcontent

in groep 3/4 op onderzoek: wonen in de flat

In de parallelgroep:  







 

Mijn collega Teuni Gerritsen in groep 3/4 vertelt over haar praktijk. Op onze school kiezen we met de groepen 3 en 4 altijd hetzelfde thema, zodat we samen kunnen brainstormen, overleggen en met elkaar kunnen meedenken:

Pluk zoekt een huisje, maar woon jij eigenlijk? De kinderen namen een foto mee van hun huis en hun kamer of lievelingsplek. Er kwamen allerlei huizen ter sprake. Een rijtjeshuis, vrijstaand huis, flat, twee onder een kap. We zijn deze week dieper ingegaan op de flat.
Pluk woont in de Petteflet. En het torenkamertje wordt de speelhoek. Wat weten we van een flat? Nou dat viel tegen, eigenlijk niet zoveel. Daar werden ze nieuwsgierig van.
Groep 4 is deze week expert geworden van...
de flat.
Ze hebben eerst in tweetallen gepraat over wat ze weten van een flat. Daarna een woordveld gemaakt. In tweetallen hebben ze daarna de bladzijde van de flat uit het kijkdoosboek waar wonen mensen bekeken en daarna de tekst gelezen en geel gemaakt wat nieuw was en van welke woorden ze de betekenis niet wisten. ( galerij, balkon, verdieping)
Die hebben we besproken en aangevuld op het woordveld.
De volgende dag hebben ze woorden gekozen uit het woordveld en daar zinnen van gemaakt zodat er een eigen tekst over de flat ontstond. Daarna de zinnen getypt op de computer. Groep 3 heeft ook de plaat bekeken uit dat kijkdoosboek maar met de eenvoudige tekst erop.
Dezelfde volgorde als groep 4 alleen bij de tekst gekeken welke letters ze al kennen in tweetallen en die geel gemaakt. Daarna kijken of je doordat je al zoveel letters hebt geel gemaakt je ook de woorden kunt lezen. Die onderstrepen met potlood in tweetallen.
Er bleken al kinderen te zijn die het hele verhaaltje konden lezen, met de anderen heb ik het voorgelezen en samen gelezen. ( koor)
Vanmorgen zijn we bij een echte flat gaan kijken en hebben alles wat we geleerd hebben bekeken. Wat opviel was dat bij de ene flat een bordje te koop hing en bij de andere te huur. Dat riep de vraag op: wat is het verschil? Daar hebben we in de klas over door gepraat.
Grappig was ook dat een van de kinderen riep: “hier woont de koning.”
Waarop een ander weer zei: “ nee, joh dat is een naambord.”
En bij de flat bleken er ook buiten trappen te zijn en niet alleen in het trappenhuis.
De kinderen waren erg betrokken en bij terugkomst kwamen we erachter dat we nog weer nieuwe dingen gezien en geleerd hadden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.