Week 5 in groep 3
Expertlezen
Paniek in de Torteltuin, waar moeten de neven van dikke Dollie blijven, het bange konijntje, Duizeltje de eekhoorn en de bijen als straks de Torteltuin betegeld gaat worden?
Wat weten we eigenlijk van die dieren, zijn alle eekhoorns altijd duizelig en alle konijnen bang, heten alle duiven ook tortels en waar woont een zwerm bijen?
Tijd om dat te gaan onderzoeken.
Max en Liam willen wel meer weten over een kakkerlak, zoals Zaza en Pascalle en Babs willen liever meer gaan lezen... over paarden, want een paard is toch nooit zo lang als Langhors?
De andere kinderen kiezen één van de andere dieren en wij maken daar tweetallen van die dezelfde interesse hebben, maar een verschillend leesniveau.
Voordat we met dit expertlezen beginnen geven we klassikaal instructie over hoe je dat doet.
Alle kinderen bekijken in hun 2-tal hetzelfde blad uit het kijkdoosboek van de mus. Eerst bekijken we de foto's en de tekeningen op het blad en de kinderen praten samen over wat ze zien.
Dat wisselen we uit, met de vraag: wat heb je nu geleerd? Dat noteer ik als voorbeeld op het bord.
Dan kijken we of we het woord mus in de tekst zien, dat maken we geel met de tekstmarker, evenals de andere woorden die we scannend al herkennen.
De volgende stap is: probeer of je al iets kunt lezen. Wat heb je daarvan geleerd?
Ook dat wordt genoteerd.
Zo doen we samen een paar bladen uit dit kijkdoosboek totdat de werkwijze duidelijk wordt.
De volgende dag herhaal ik deze instructie kort en dan gaan de kinderen beginnen met het onderzoeken van het dier van hun eigen keuze. Ik vind het spannend, het is een complexe opdracht met veel verschillende stappen en handelingen. Maar het gaat goed!
Er is een enorm hoge betrokkenheid, iedereen zit over het papier gebogen en praat samen over wat ze zien. Ze maken geel, proberen te lezen en schrijven op wat ze te weten zijn gekomen. Een activiteit waaraan we meerdere dagen gaan werken.
Expertlezen
Paniek in de Torteltuin, waar moeten de neven van dikke Dollie blijven, het bange konijntje, Duizeltje de eekhoorn en de bijen als straks de Torteltuin betegeld gaat worden?
Wat weten we eigenlijk van die dieren, zijn alle eekhoorns altijd duizelig en alle konijnen bang, heten alle duiven ook tortels en waar woont een zwerm bijen?
Tijd om dat te gaan onderzoeken.
Max en Liam willen wel meer weten over een kakkerlak, zoals Zaza en Pascalle en Babs willen liever meer gaan lezen... over paarden, want een paard is toch nooit zo lang als Langhors?
De andere kinderen kiezen één van de andere dieren en wij maken daar tweetallen van die dezelfde interesse hebben, maar een verschillend leesniveau.
Voordat we met dit expertlezen beginnen geven we klassikaal instructie over hoe je dat doet.
Alle kinderen bekijken in hun 2-tal hetzelfde blad uit het kijkdoosboek van de mus. Eerst bekijken we de foto's en de tekeningen op het blad en de kinderen praten samen over wat ze zien.
Dat wisselen we uit, met de vraag: wat heb je nu geleerd? Dat noteer ik als voorbeeld op het bord.
Dan kijken we of we het woord mus in de tekst zien, dat maken we geel met de tekstmarker, evenals de andere woorden die we scannend al herkennen.
De volgende stap is: probeer of je al iets kunt lezen. Wat heb je daarvan geleerd?
Ook dat wordt genoteerd.
Zo doen we samen een paar bladen uit dit kijkdoosboek totdat de werkwijze duidelijk wordt.
De volgende dag herhaal ik deze instructie kort en dan gaan de kinderen beginnen met het onderzoeken van het dier van hun eigen keuze. Ik vind het spannend, het is een complexe opdracht met veel verschillende stappen en handelingen. Maar het gaat goed!
Er is een enorm hoge betrokkenheid, iedereen zit over het papier gebogen en praat samen over wat ze zien. Ze maken geel, proberen te lezen en schrijven op wat ze te weten zijn gekomen. Een activiteit waaraan we meerdere dagen gaan werken.
Reacties
Een reactie posten