Doorgaan naar hoofdcontent
 
Week 5 in groep 3

Expertlezen

Paniek in de Torteltuin, waar moeten de neven van dikke Dollie blijven, het bange konijntje, Duizeltje de eekhoorn en de bijen als straks de Torteltuin betegeld gaat worden?
Wat weten we eigenlijk van die dieren, zijn alle eekhoorns altijd duizelig en alle konijnen bang, heten alle duiven ook tortels en waar woont een zwerm bijen?
Tijd om dat te gaan onderzoeken.
Max en Liam willen wel meer weten over een kakkerlak, zoals Zaza en Pascalle en Babs willen liever meer gaan lezen... over paarden, want een paard is toch nooit zo lang als Langhors?
De andere kinderen kiezen één van de andere dieren en wij maken daar tweetallen van die dezelfde interesse hebben, maar een verschillend leesniveau.

Voordat we met dit expertlezen beginnen geven we klassikaal instructie over hoe je dat doet.
Alle kinderen bekijken in hun 2-tal hetzelfde blad uit het kijkdoosboek van de mus. Eerst bekijken we de foto's en de tekeningen op het blad en de kinderen praten samen over wat ze zien.
Dat wisselen we uit, met de vraag: wat heb je nu geleerd? Dat noteer ik als voorbeeld op het bord.
Dan kijken we of we het woord mus in de tekst zien, dat maken we geel met de tekstmarker, evenals de andere woorden die we scannend al herkennen.
De volgende stap is: probeer of je al iets kunt lezen. Wat heb je daarvan geleerd?
Ook dat wordt genoteerd.
Zo doen we samen een paar bladen uit dit kijkdoosboek totdat de werkwijze duidelijk wordt.

De volgende dag herhaal ik deze instructie kort en dan gaan de kinderen beginnen met het onderzoeken van het dier van hun eigen keuze. Ik vind het spannend, het is een complexe opdracht met veel verschillende stappen en handelingen. Maar het gaat goed!
Er is een enorm hoge betrokkenheid, iedereen zit over het papier gebogen en praat samen over wat ze zien. Ze maken geel, proberen te lezen en schrijven op wat ze te weten zijn gekomen. Een activiteit waaraan we meerdere dagen gaan werken.






Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes   Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie     Overal, op het plein, in de moestuin, komen we kleine beestjes tegen. We gaan zoeken in de boeken, in tweetallen kiezen we een interessant boek over kleine beestjes uit en met kleine post-it blaadjes in verschillende kleuren gaan we de informatie labellen:   En als we dan later gaan expert lezen over de kleine beestjes gebruiken we deze labels als start informatie.           

Spel in de huisartsenpraktijk

Spel in de huisartsenpraktijk. Lezen over de verschillende rollen. Lezen en schrijven over ziektebeelden. Wat is er aan de hand? Wat doet de dokter? Groep 4/5 basisschool De Korenaar, thema 2 herfst-kerstvakantie. Samen bedenken we hoe onze spelhoek vorm moet krijgen. Wat moet er allemaal in en wie werken er? Ons bezoek aan de echte huisartsenpraktijk blijft een voortdurende inspiratiebron. De wachtkamer, een apotheek, de spreekkamer, de behandelkamer, de balie. De rollen: een doktersassistente, twee huisartsen, een praktijkondersteuner, een apotheker. De assistente maakt een afspraak. Spelkaarten, wat is er aan de hand, wat doet de arts? De patiënt kiest een kaart en neemt die mee naar de spreekkamer. De kaarten hebben de kinderen na veel onderzoek: boeken, gesprekken thuis met de ouders, eigen ervaringen, zelf gemaakt. De wachtkamer. De spreekkamer. De apotheker in de apotheek. De behandelkamer. We lezen teksten over de mensen van het gezondheidscentrum,