Doorgaan naar hoofdcontent

Wat wil je weten...de vragenwand en nog meer antwoorden...!

Wat wil je weten...de vragenwand en nog meer antwoorden...!
 Groep 3, thema 4 tussen voorjaarsvakantie en meivakantie: Op safari in Afrika
 Na nog een tweede ronde expertlezen over Afrikaanse dieren zoals de hyena, zebra, springbok, jachtluipaard, buffel, gnoe, struisvogel en slang kunnen we nog meer vragen van onze vragenwand beantwoorden.
De struisvogel
Een struisvogel kan niet vliegen.
Hij legt hele grote eieren.
De mannetjes zijn zwart met wit.
Hij leeft in het midden van Afrika.
Hij eet gras en andere planten.
En ook insecten.
Een struisvogel rent 2x zo hard als een mens.
Hij heeft veel vijanden: de wilde hond, het jachtluipaard en de hyena.
Babs
De buffel
Buffels leven in grote kuddes.
Een buffel kan wel meer dan 800 kilo wegen.
Een buffel wordt niet zo oud.
Zoiets van 25 jaar.
Veel dieren vinden het vlees van de buffel lekker.
De baby’s lopen gevaar, ze worden snel opgegeten door de leeuwen en de krokodillen.
Pieter en Jip
Het jachtluipaard
Een jachtluipaard heeft grote oren want dan kan hij goed luisteren.
Hij hoort ook kleine prooien.
Een jachtluipaard is een roofdier.
Want ze jagen op andere dieren.
Een jachtluipaard kan sneller dan een auto.
Wel 100 kilometer per uur.
Het is het snelste dier ter wereld.
Sneller dan een slang.
Soms duurt het uren voordat een jachtluipaard een springbok vangt.
Mama jachtluipaard zorgt in haar eentje voor de kleintjes.
Coenraad en Kuno
 
En er ontstaan nog een serie posters voor in het safari-informatiecentrum plus flyers.
 
De vragenwand met de antwoorden, dat is dan nog een hele klus, om samen te bespreken, maar wel goed en leuk om te doen, samen kijken wat zijn we wijzer geworden dit thema, wat weten we nu wel en eerst (bij de start van het thema) nog niet.
 Alles wat we wijzer geworden zijn over de Afrikaanse dieren verzamelen we ook nog in een paar zelfgemaakte boeken, die altijd in de klas blijven, i.t.t. de spelhoeken die na afloop van het thema weer verdwijnen.
En de informatie bewaren we ook, in het klein, in onze leesmap. Aan het einde van het thema is het lezen in de map altijd weer een prachtige activiteit met een hoge betrokkenheid. Bij een serie teksten leest het kind eerst de eigen tekst nog eens en zet er met de markeerstift een lijn omheen ("geel maken"). Dan zoekt het een kind op en gaat de tekst van dat kind hardop voorlezen, het ontvangende kind luistert goed of zijn tekst correct wordt voorgelezen. Daarna worden de rollen gewisseld. Het wordt een sport zoveel mogelijk correct gelezen teksten te verzamelen.
 Naast het spelen, lezen en schrijven hebben we ook Afrikaanse kettingen gemaakt met deels zelfgemaakte kralen, dieren van klei gemaakt, een Afrikaans dorp, dierenmaskers, en hebben we gebatikt, nou ja de allereerste beginselen: kaarsvet druppelen op een katoenen lapje, textielverf en het vet eruit strijken.
En tot slot de thema-afsluiting..!

 
 


Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.