Doorgaan naar hoofdcontent

Spelen is leren, leren is spel!

Spelen is leren, leren is spel!
Groep 3 thema 4, tussen voorjaars- en meivakantie, Op safari in Afrika
Nadat we ons flink via boeken en bezoeken van safarigangers hebben georiënteerd op het leven in Afrika, wordt het tijd voor het spel. Er komen 3 spelhoeken, een 'Afrikaanse' hut, een safari-tent en een safari-informatiecentrum.
 
Toeristen op safari
verplaatsen zich in een jeep
 en oriënteren zich eerst in het safari-informatie-centrum, wat moet je wel en juist niet doen op safari, hoe zit dat met die dieren, waar moeten we op letten, etc.
 kleine flyers, handig voor onderweg
 
 wassen en water halen in de rivier
hout halen, vuur maken, water koken, eten koken
muziek maken en dansen
naar de markt
toeristen overnachten in een safari-tent
 dierensporen om de tent, van welk dier?
 een olifant...!
 welk dier zie ik daar?
 
spelscript om ideeën op te doen
In de safari-tent wordt volop gebruik gemaakt van de informatie uit de rondes van het expertlezen over de dieren. Ook zien we telkens de filmpjes van Freek op safari terug komen in het spel. Spelen is leren, leren is spelen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.