Doorgaan naar hoofdcontent

Verdiepingsaanpak...de leeuw...

 
 Verdiepingsaanpak...de leeuw...
 
Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.
 
Met een paar kinderen van de klas, bij wie de leesontwikkeling een extra zetje kan gebruiken, zijn we na de voorjaarsvakantie weer gestart met de zgn. verdiepingsaanpak.
Minimaal 3x per week lezen we met deze kinderen een boek passend bij het thema, in dit geval 'De leeuw'.

 
We maakten van dat boek voor de kinderen een eigen boekje, waarin het verhaal met de tekst en illustraties staat.
 

We passen ook hier de bekende leesstrategieën toe: illustraties bekijken op een bladzijde, bespreken, de tekst scannen op nieuwe/moeilijke woorden. Samen bespreken waarom het een moeilijk woord is. Die woorden geel maken. En dan de bladzijde lezen.
Na een paar dagen (en een paar bladzijden) lezen we de geel gemaakte woorden nog eens, bespreken opnieuw wat lastig is en vragen dan de kinderen het woord lang en goed te bekijken, dan af te dekken en op te schrijven. En controleren en bespreken of het goed gegaan is.
 
In het persoonlijke boekje stopt het verhaal op een spannend moment. Daarna verzinnen we samen hoe het verhaal gaat aflopen. Dat verhaal wordt opgeschreven, uitgetypt, gelezen en er worden illustraties bijgemaakt.
 




Tot slot wordt er een presentatie aan de klas voorbereid. Het hele boek wordt voorgelezen en iedereen geniet mee!




 
Daar ga je je competent van voelen!






Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.