Doorgaan naar hoofdcontent

Vragen na het snuffelen

 
Vragen na het snuffelen
 
Groep 3 thema 4, tussen voorjaars en meivakantie.
 
En nadat je expert geworden bent van de neushoorn of de giraf of de..... kun je heel goed de vragen beantwoorden die ontstonden na het snuffelen in de boeken.

De neushoorn
De zwarte neushoorn is een bladeter, wat eet hij nog meer?
Boomschors en gras.
Waarom drinken de baby-neushoorns 12 maanden lang melk bij hun moeder?
Ze blijven wel 3 jaar bij hun moeder en kunnen pas na een jaar blad eten.

De chimpansee
Waarom spelen chimpansees zo veel?
Door het spelen worden ze volwassen.
Waarom houdt de moeder haar kleintje met haar voeten vast?
Dan heeft moeder haar handen vrij om eten te zoeken, te klimmen en te slingeren.

De gorilla
Waarom vechten de mannetjes met elkaar?
Ze willen weten wie de baas is.
Waarom loopt de baas voorop?
Hij bepaalt de weg en hij beschermt de vrouwtjes en de jongen.
Waarom hebben sommige apen een dikke kop?
Dat weten we niet.
Waarom is het mannetje de baas?
Hij is sterker en kan nog beter zorgen voor de kinderen.

De giraf
Waarom hebben alle giraffen niet hetzelfde patroon op hun huid?
Net als bij mensen zijn giraffen ook allemaal anders.
Hoe kan een giraf takken met doornen eten?
Hij heeft een hele ruwe tong.

De krokodil
Kan een krokodil zijn nek buigen?
Nee, hij kan alleen recht vooruit kijken.
Waarmee vangt een krokodil zijn prooi?
Met zijn bek.
Vechten krokodillen met elkaar?
Ja ze vechten, ze willen weten wie de baas is en door te vechten beschermt hij zijn kinderen.

 

 
 


Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.