Doorgaan naar hoofdcontent





Wat een fantasie...!


Groep 3 in themaperiode 3 tussen kerst- en voorjaarsvakantie

Het wie-wat-waar-hoe schema van Nanda Roep werkt geweldig.

De kinderen schrijven in 2-tallen fantasierijkeverhalen.
Mijn begeleidende rol bestaat er dit keer alleen in samen te bespreken of alles (wie,wat,etc.) al in het verhaal voorkomt.

De verhalen worden uitgetypt, aan elkaar voorgelezen. En er is de grootste lol om elkaars verhalen.
De krokodil, monsters, dinosauriërs, pony's en prinsessen, de eenhoorns, trollen, Foeksia de miniheks, ijsberen, ruimtemannetjes, boze dino's, etc.
Wat gaan we ermee doen?
Een boek voor in de boekwinkel om te verkopen. Oke maar, zeggen een paar kinderen, ik wil dat boek ook wel mee naar huis nemen, het zijn leuke verhalen.
Dan maken we er een boek van voor in de boekwinkel en nog voor iedereen een klein exemplaar om mee naar huis te nemen.







Dan komt Nathalie met haar boekje aan: juf ik kan ons verhaal helemaal lezen.


Pony’s en prinsessen
Heel lang geleden waren er pony’s en prinsessen.
Die kwamen elkaar tegen en Nathalie is de  pony en Sanne de prinses.
En ze werden beste vriendinnen.
Er kwam een prins die werd verliefd op de prinses.
Toen zei de prins, wil je met me trouwen?
Toen zei de prinses ja.
Toen gingen ze de volgende dag trouwen.
En de pony hielp de prinses.
Met haar jurk.
En ze leefden nog lang en gelukkig.
Sanne en Nathalie 
En vol trots leest ze haar verhaal aan wie maar wil voor en natuurlijk in de boekenkring voor de hele groep.

Het verrast mij ook dat zij dit verhaal nu vlot voorleest. Haar leesontwikkeling verloopt iets langzamer. En ik zie weer de kracht van het eigen auteurschap. Je leert lezen en schrijven om je eigen gedachten/verhalen/fantasieën te kunnen vastleggen, bewaren en altijd weer teruglezen.
Wie schrijft die blijft!















Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.