Doorgaan naar hoofdcontent
Week 7 in groep 3

Presenteren van het expertlezen

In week 5 begonnen we met het expertlezen over de dieren van de Torteltuin.
http://betrokkenheidopschool.blogspot.nl/2015_09_01_archive.html

Nadat we daar 4 keer tijdens het leesschrijfuur aan gewerkt hadden in tweetallen was het deze week tijd om er een presentatie van te maken.
De geschreven teksten  waren inmiddels op de computer getypt en uitgeprint.
En elk tweetal ging de eigen tekst nog eens nalezen. Klopt het wel, hebben we dit echt geleerd en opgeschreven?





 
 
Bij elke zin in hun tekst mocht / moest een illustratie komen.
Dus goed lezen wat er staat en kijken welk plaatje uit je gekopieerde boekje het beste past bij de zinnen van je verhaal. Een opdracht waar de kinderen zeer enthousiast mee aan de slag gingen.
 



 
 
Daarna een mooie compositie maken op je papier van plaatjes en tekst, samen overleggen, vinden we het zo mooi en duidelijk, en dan plakken.
 

 
 



De volgende dag aan elkaar presenteren: om beurten een zin van je tekst voorlezen en uitleggen waarom je bij die zin die illustratie gekozen hebt.

 
 
 
Nog een dag later: de teksten bij elkaar in de map nog eens lezen: eerst weer je eigen tekst, dan een tekst van een ander tweetal die over hetzelfde dier gaat en als het lukt ook nog samen de teksten lezen over de andere dieren.
Veel leesmateriaal dat we nog vaak kunnen herhalen.
 





 







Reacties

Populaire posts van deze blog

Verdiepingsaanpak...de leeuw...

Verdiepingsaanpak...de leeuw... Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie. Met een paar kinderen van de klas, bij wie de leesontwikkeling een extra zetje kan gebruiken, zijn we na de voorjaarsvakantie weer gestart met de zgn. verdiepingsaanpak. Minimaal 3x per week lezen we met deze kinderen een boek passend bij het thema, in dit geval 'De leeuw'.
We maakten van dat boek voor de kinderen een eigen boekje, waarin het verhaal met de tekst en illustraties staat.
We passen ook hier de bekende leesstrategieën toe: illustraties bekijken op een bladzijde, bespreken, de tekst scannen op nieuwe/moeilijke woorden. Samen bespreken waarom het een moeilijk woord is. Die woorden geel maken. En dan de bladzijde lezen.
Na een paar dagen (en een paar bladzijden) lezen we de geel gemaakte woorden nog eens, bespreken opnieuw wat lastig is en vragen dan de kinderen het woord lang en goed te bekijken, dan af te dekken en op te schrijven. En controleren en bespreken of het goed gegaan is.

Op bezoek in de huisartsenpost

Op bezoek in de huisartsenpost.
Groep 4/5 basisschool De Korenaar, thema 2 herfst-kerstvakantie.
Het hoogtepunt van dit thema is het bezoek dat we mogen brengen aan de huisartsenpost. We worden ontvangen door twee huisartsen en twee doktersassistenten. Zij leiden ons rond en demonstreren allerlei handelingen met en voor ons en beantwoorden al onze vooraf opgestelde vragen. En ook mogen we elkaar verbinden en leren we echt injecteren!
Nu hebben we zoveel gezien en gehoord, en hebben we zoveel impulsen gekregen, dat we niet kunnen wachten om onze eigen huisartsenpost in te richten en daar te gaan spelen. Daarover in de volgende post meer. Hieronder nog een deel van onze vragen. 
Op bezoek in de huisartsenpraktijk Wat wil je nog weten?
Aan land! Schip ahoy!
week 12 in groep 3a:

Met een boot varen is één ding, maar als je aan land wilt gaan, hoe zorg je er dan voor dat je boot niet wegdrijft, hoe blijft je boot aan de kade liggen? Daarvoor leren matrozen en pieten zeemansknopen. En de paalsteek is bij uitstek geschikt om je boot mee vast te leggen. Dat is interessant. We bekijken eerst in het grote 'Sinterklaas' boek van Charlotte Dematons, de bladzijde waarop je piet bezig ziet om 'Pakjesboot 12' aan de kade te leggen met een groot, lang en dik touw.
Hoe doet hij dat? Hoe maak je een paalsteek? Dat gaan we leren. Op een instructieblad kan je precies lezen hoe dat moet.
In tweetallen gaan de kinderen direct aan de slag met een stuk touw om dat te oefenen. Ze bekijken de afbeeldingen.
Ik snap die plaatjes niet, zegt Nathalie. Je moet ook lezen wat er bij staat, roept Babs. Hé, toch handig dat je al zoveel hebt leren lezen dat je dit begrijpt! En nu zijn vaardigheden als technisch en ruimtelijk inzicht, n…