Doorgaan naar hoofdcontent
Week 7 in groep 3

Presenteren van het expertlezen

In week 5 begonnen we met het expertlezen over de dieren van de Torteltuin.
http://betrokkenheidopschool.blogspot.nl/2015_09_01_archive.html

Nadat we daar 4 keer tijdens het leesschrijfuur aan gewerkt hadden in tweetallen was het deze week tijd om er een presentatie van te maken.
De geschreven teksten  waren inmiddels op de computer getypt en uitgeprint.
En elk tweetal ging de eigen tekst nog eens nalezen. Klopt het wel, hebben we dit echt geleerd en opgeschreven?





 
 
Bij elke zin in hun tekst mocht / moest een illustratie komen.
Dus goed lezen wat er staat en kijken welk plaatje uit je gekopieerde boekje het beste past bij de zinnen van je verhaal. Een opdracht waar de kinderen zeer enthousiast mee aan de slag gingen.
 



 
 
Daarna een mooie compositie maken op je papier van plaatjes en tekst, samen overleggen, vinden we het zo mooi en duidelijk, en dan plakken.
 

 
 



De volgende dag aan elkaar presenteren: om beurten een zin van je tekst voorlezen en uitleggen waarom je bij die zin die illustratie gekozen hebt.

 
 
 
Nog een dag later: de teksten bij elkaar in de map nog eens lezen: eerst weer je eigen tekst, dan een tekst van een ander tweetal die over hetzelfde dier gaat en als het lukt ook nog samen de teksten lezen over de andere dieren.
Veel leesmateriaal dat we nog vaak kunnen herhalen.
 





 







Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.