Doorgaan naar hoofdcontent

Onder de grond
Groep 3 in themaperiode 3 tussen kerst- en voorjaarsvakantie
In de spelhoek-boekwinkel hebben we een onderscheid gemaakt tussen verhalende boeken en informatieve boeken.
En na het verhalende boek met fantasieverhalen, maken we nu een informatief boek.
Als inspiratie gebruiken we het prachtige boek: Onder de grond, onder water.





In tweetallen kiezen de kinderen een onderwerp uit het boek.
Lekker en gezond, over eetbare wortels en knollen, lava en stoom, het rioolwater, in de mijn, vroeger, de geschiedenis, de goudmijn, dieren onder de grond, de mol, de vos, insecten, grotten. Ik kopieer de bladzijden uit het boek en laat ze lezen. Veel is moeilijk maar samen en met hulp van anderen en mij komen ze er uit. Natuurlijk passen we de begrijpend leesstrategie├źn toe: kijken naar het plaatje, er samen over praten, op zoek naar nieuwe/onbekende/moeilijke woorden, die geel maken en samen bespreken en dan pas gaan lezen.

Een week later, we zijn drie dagen met de tekst bezig geweest, kijken bespreken, lezen en dat wat interessant is opschrijven. Daarna uittypen en uitprinten.
Dieren onder de grond
De vos
De vos heeft een nest onder de grond.
Hij brengt het eten naar zijn nest.
In het nest zijn de jonkies.
De jonkies vinden het eten lekker.
Si Lin


Rioolwater
Ik  vind het   interessant  dat  mensen  van vies  water  weer schoon water kunnen  maken.
Van het  huis stroomt het  vieze water
naar  het  riool.
Onder de grond  loopt  het riool.
Het is een hele lange buis.
Poep  wordt in het riool klein,
kleine spikkeltjes.
En ook het regenwater komt in het riool.
Dat kunnen mensen ook weer schoon maken.
Ella


En ook hierbij maken we net als bij de fantasieverhalen een illustratie met het knutselfoam in de drukkerij.













Reacties

Populaire posts van deze blog

Op bezoek in de huisartsenpost

Op bezoek in de huisartsenpost.
Groep 4/5 basisschool De Korenaar, thema 2 herfst-kerstvakantie.
Het hoogtepunt van dit thema is het bezoek dat we mogen brengen aan de huisartsenpost. We worden ontvangen door twee huisartsen en twee doktersassistenten. Zij leiden ons rond en demonstreren allerlei handelingen met en voor ons en beantwoorden al onze vooraf opgestelde vragen. En ook mogen we elkaar verbinden en leren we echt injecteren!
Nu hebben we zoveel gezien en gehoord, en hebben we zoveel impulsen gekregen, dat we niet kunnen wachten om onze eigen huisartsenpost in te richten en daar te gaan spelen. Daarover in de volgende post meer. Hieronder nog een deel van onze vragen. 
Op bezoek in de huisartsenpraktijk Wat wil je nog weten?

Verdiepingsaanpak...de leeuw...

Verdiepingsaanpak...de leeuw... Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie. Met een paar kinderen van de klas, bij wie de leesontwikkeling een extra zetje kan gebruiken, zijn we na de voorjaarsvakantie weer gestart met de zgn. verdiepingsaanpak. Minimaal 3x per week lezen we met deze kinderen een boek passend bij het thema, in dit geval 'De leeuw'.
We maakten van dat boek voor de kinderen een eigen boekje, waarin het verhaal met de tekst en illustraties staat.
We passen ook hier de bekende leesstrategie├źn toe: illustraties bekijken op een bladzijde, bespreken, de tekst scannen op nieuwe/moeilijke woorden. Samen bespreken waarom het een moeilijk woord is. Die woorden geel maken. En dan de bladzijde lezen.
Na een paar dagen (en een paar bladzijden) lezen we de geel gemaakte woorden nog eens, bespreken opnieuw wat lastig is en vragen dan de kinderen het woord lang en goed te bekijken, dan af te dekken en op te schrijven. En controleren en bespreken of het goed gegaan is.

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit. In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.