Doorgaan naar hoofdcontent

Onder de grond
Groep 3 in themaperiode 3 tussen kerst- en voorjaarsvakantie
In de spelhoek-boekwinkel hebben we een onderscheid gemaakt tussen verhalende boeken en informatieve boeken.
En na het verhalende boek met fantasieverhalen, maken we nu een informatief boek.
Als inspiratie gebruiken we het prachtige boek: Onder de grond, onder water.





In tweetallen kiezen de kinderen een onderwerp uit het boek.
Lekker en gezond, over eetbare wortels en knollen, lava en stoom, het rioolwater, in de mijn, vroeger, de geschiedenis, de goudmijn, dieren onder de grond, de mol, de vos, insecten, grotten. Ik kopieer de bladzijden uit het boek en laat ze lezen. Veel is moeilijk maar samen en met hulp van anderen en mij komen ze er uit. Natuurlijk passen we de begrijpend leesstrategie├źn toe: kijken naar het plaatje, er samen over praten, op zoek naar nieuwe/onbekende/moeilijke woorden, die geel maken en samen bespreken en dan pas gaan lezen.

Een week later, we zijn drie dagen met de tekst bezig geweest, kijken bespreken, lezen en dat wat interessant is opschrijven. Daarna uittypen en uitprinten.
Dieren onder de grond
De vos
De vos heeft een nest onder de grond.
Hij brengt het eten naar zijn nest.
In het nest zijn de jonkies.
De jonkies vinden het eten lekker.
Si Lin


Rioolwater
Ik  vind het   interessant  dat  mensen  van vies  water  weer schoon water kunnen  maken.
Van het  huis stroomt het  vieze water
naar  het  riool.
Onder de grond  loopt  het riool.
Het is een hele lange buis.
Poep  wordt in het riool klein,
kleine spikkeltjes.
En ook het regenwater komt in het riool.
Dat kunnen mensen ook weer schoon maken.
Ella


En ook hierbij maken we net als bij de fantasieverhalen een illustratie met het knutselfoam in de drukkerij.













Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes   Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie     Overal, op het plein, in de moestuin, komen we kleine beestjes tegen. We gaan zoeken in de boeken, in tweetallen kiezen we een interessant boek over kleine beestjes uit en met kleine post-it blaadjes in verschillende kleuren gaan we de informatie labellen:   En als we dan later gaan expert lezen over de kleine beestjes gebruiken we deze labels als start informatie.           

Spel in de huisartsenpraktijk

Spel in de huisartsenpraktijk. Lezen over de verschillende rollen. Lezen en schrijven over ziektebeelden. Wat is er aan de hand? Wat doet de dokter? Groep 4/5 basisschool De Korenaar, thema 2 herfst-kerstvakantie. Samen bedenken we hoe onze spelhoek vorm moet krijgen. Wat moet er allemaal in en wie werken er? Ons bezoek aan de echte huisartsenpraktijk blijft een voortdurende inspiratiebron. De wachtkamer, een apotheek, de spreekkamer, de behandelkamer, de balie. De rollen: een doktersassistente, twee huisartsen, een praktijkondersteuner, een apotheker. De assistente maakt een afspraak. Spelkaarten, wat is er aan de hand, wat doet de arts? De pati├źnt kiest een kaart en neemt die mee naar de spreekkamer. De kaarten hebben de kinderen na veel onderzoek: boeken, gesprekken thuis met de ouders, eigen ervaringen, zelf gemaakt. De wachtkamer. De spreekkamer. De apotheker in de apotheek. De behandelkamer. We lezen teksten over de mensen van het gezondheidscentrum,