Doorgaan naar hoofdcontent

groep 3, samenvatting schrijven



 
Gobe heeft geluk!
 
 
Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.
 
Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!
 
En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.

 
Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord:
Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen.
Zijn moeder zingt graag.
Dan kun je dansen en in je handen klappen.
Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen.
Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk.
Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden.
Er is geen dokter in Gobes dorp.
Zijn moeder verkoopt eten op de markt.
Gobe loopt altijd op zijn blote voeten, hij heeft een dikke laag eelt op zijn voeten.
Daardoor doet het geen pijn.
Gobe kan niet naar school.
Zijn ouders hebben daar geen geld voor.
Ze moeten water uit de rivier halen.
Zijn grote zus draagt de baby op haar rug als ze water halen uit de rivier.
Gobe moet zijn oudste zus helpen met klusjes, hij heeft geen tijd voor zijn fietsje.
De grote zus draagt de was op haar hoofd.
Ze gaat wassen in de rivier.
Ze halen water met de jerrycans.
Op de markt bij de boom, verkoopt zijn moeder groente en fruit.
Gobe wil slippers van de markt.
Nee, zegt zijn moeder, daarvoor heb ik nog geen geld.
Ik koop liever melk en eieren voor mijn geld, daar worden jullie groot en sterk van.
Gobe zegt: de rivier is wel heel ver weg.
Hij ziet een jongen op een fiets.
Ik wil later ook een fiets, dat is mijn droom.
Dan kan ik de jerrycans op mijn fiets meenemen, dan ben ik sneller bij de rivier.
Dit is nog maar een deel van het verhaal dat de kinderen samen bedenken nadat we het verhaal uit het boek samen hebben gelezen. We kopiëren het verhaal en lezen daarna dit eigen verhaal. Want veel lezen blijft belangrijk. 

 
In de derde, aanstaande week komen er safari-gangers op bezoek in de klas, een collega, een fotograaf, ouders; met als doel zoveel mogelijk verschillende soorten input over dit onderwerp te geven.
Met behulp van boeken, plaatmateriaal, films, presentaties, foto's, etc.


Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.