Doorgaan naar hoofdcontent

Op bezoek in de huisartsenpost

Op bezoek in de huisartsenpost.
Groep 4/5 basisschool De Korenaar, thema 2 herfst-kerstvakantie.
Het hoogtepunt van dit thema is het bezoek dat we mogen brengen aan de huisartsenpost. We worden ontvangen door twee huisartsen en twee doktersassistenten. Zij leiden ons rond en demonstreren allerlei handelingen met en voor ons en beantwoorden al onze vooraf opgestelde vragen. En ook mogen we elkaar verbinden en leren we echt injecteren!
Nu hebben we zoveel gezien en gehoord, en hebben we zoveel impulsen gekregen, dat we niet kunnen wachten om onze eigen huisartsenpost in te richten en daar te gaan spelen. Daarover in de volgende post meer. Hieronder nog een deel van onze vragen.

Op bezoek in de huisartsenpraktijk
Wat wil je nog weten?
·        Hoeveel patiënten komen bij u op één dag? Benjamin heeft het al aan zijn vader gevraagd en hij zei: omdat de praktijk nu helemaal vol is, zie ik wel 30 patiënten op een dag!
·        Waar bewaart u alle materialen, zoals injectienaalden en het verband en hoeveel verschillende materialen zijn er eigenlijk? In laadjes, en in kasten.
·        Welk materiaal gebruikt u het vaakst, bv de stethoscoop of het oorlampje? De stethoscoop
·        Wanneer krijgen patiënten van u een injectie? Bij bloed prikken om medicijnen te geven voor het bloed.
·        Welke klachten komen heel vaak voor? Keelpijn.
·        Wat vindt u een hele erge klacht? Als kleine kinderen ziek zijn.
·        Wat doet u het liefste? Snijden met een mesje.
·        Welke klacht komt niet zo vaak voor? Een haarbal in je keel komt niet vaak voor.
·        Hoe lang bestaat deze huisartsenpraktijk al? 4 jaar.
·        Is er al weleens een patiënt bij u flauwgevallen? Ja.
·        Hoe vaak komt het voor dat u patiënten thuis moet bezoeken? 2-3 patiënten per dag.
·        Komt het vaak voor dat u een verwijzing moet schrijven voor een patiënt naar het ziekenhuis? Niet vaak.
·        Hoeveel mensen zijn bij u patiënt? 4200.
·        Naar welk ziekenhuis stuurt u de patiënten? Het Gelre ziekenhuis in Apeldoorn.
·        Is er ook weleens iets fout gegaan in de praktijk? Ja, hij heeft iemand op de verkeerde plek geprikt.
·        Is de dokter zelf ook weleens ziek? Ja zeker.
Natuurlijk schreven we weer bij de foto's en ontstond er nog een foto/lees/boek!

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.    

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes   Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie     Overal, op het plein, in de moestuin, komen we kleine beestjes tegen. We gaan zoeken in de boeken, in tweetallen kiezen we een interessant boek over kleine beestjes uit en met kleine post-it blaadjes in verschillende kleuren gaan we de informatie labellen:   En als we dan later gaan expert lezen over de kleine beestjes gebruiken we deze labels als start informatie.