Doorgaan naar hoofdcontent

groep 3, we gaan op reis, de start


We gaan op reis!
 
 
Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.
 

Een nieuw schoolbreed-thema op De Korenaar: We gaan op reis! 
In de eerste week na de vakantie starten we met het nadenken over onze eigen reisverhalen. Een ervaringsverhaal als startactiviteit.
We modellen een eigen reisverhaal.
En de kinderen bedenken en specificeren hun eigen verhaal.
Ze komen goed op verhaal door mondeling te zoeken naar woorden en zinnen te formuleren en dat verhaal in tweetallen aan elkaar te vertellen.
 


 
Dat gaat je erg helpen als je later het verhaal zelf moet opschrijven.
De vragen: waar, waarom, hoe en wat, ondersteunen ook nu weer.
Het is grappig om te merken dat de kinderen in deze fase van het jaar er zich al veel bewuster van zijn dat woorden maar op manier juist geschreven kunnen worden.
De meeste kinderen vinden het al een sport om zoveel mogelijk woorden direct goed, met een juiste spelling, op te schrijven. Daarom vragen ze mij om moeilijke, nieuwe woorden op het bord voor te schrijven.
 
 
Tot slot worden de teksten uitgetypt, gecorrigeerd en wordt er een tekening bijgemaakt die de tekst illustreert.
 




De kop is er weer af!
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.