Wat een fantasie...!
Groep 3 in themaperiode 3 tussen kerst- en voorjaarsvakantie
Het wie-wat-waar-hoe schema van Nanda Roep werkt geweldig.
De kinderen schrijven in 2-tallen fantasierijkeverhalen.
Mijn begeleidende rol bestaat er dit keer alleen in samen te bespreken of alles (wie,wat,etc.) al in het verhaal voorkomt.
De verhalen worden uitgetypt, aan elkaar voorgelezen. En er is de grootste lol om elkaars verhalen.
De krokodil, monsters, dinosauriërs, pony's en prinsessen, de eenhoorns, trollen, Foeksia de miniheks, ijsberen, ruimtemannetjes, boze dino's, etc.
Wat gaan we ermee doen?
Een boek voor in de boekwinkel om te verkopen. Oke maar, zeggen een paar kinderen, ik wil dat boek ook wel mee naar huis nemen, het zijn leuke verhalen.
Dan maken we er een boek van voor in de boekwinkel en nog voor iedereen een klein exemplaar om mee naar huis te nemen.
Dan komt Nathalie met haar boekje aan: juf ik kan ons verhaal helemaal lezen.
Pony’s en prinsessen
Heel lang geleden waren er
pony’s en prinsessen.
Die kwamen elkaar tegen en
Nathalie is de pony en Sanne de prinses.
En ze werden beste vriendinnen.
Er kwam een prins die werd
verliefd op de prinses.
Toen zei de prins, wil je met
me trouwen?
Toen zei de prinses ja.
Toen gingen ze de volgende dag
trouwen.
En de pony hielp de prinses.
Met haar jurk.
En ze leefden nog lang en
gelukkig.
Sanne
en Nathalie
En vol trots leest ze haar verhaal aan wie maar wil voor en natuurlijk in de boekenkring voor de hele groep.
Het verrast mij ook dat zij dit verhaal nu vlot voorleest. Haar leesontwikkeling verloopt iets langzamer. En ik zie weer de kracht van het eigen auteurschap. Je leert lezen en schrijven om je eigen gedachten/verhalen/fantasieën te kunnen vastleggen, bewaren en altijd weer teruglezen.
Wie schrijft die blijft!
Reacties
Een reactie posten