Doorgaan naar hoofdcontent

Spelen

Spelen!
 
groep 4/5 basisschool De Korenaar Apeldoorn, thema: Vlieg op!
 
Na zoveel informatie en zoveel enthousiast construeren van ons vliegtuig gaan we dan echt van start met spelen.
Overigens is de fase van het ontwerpen, bedenken en maken al spel op zich. Er doen zich veel problemen voor tijdens het maken, problemen van technische aard: bv hoe maken we nu zo'n vleugel vast aan het vliegtuig, hoe maak je een deur en hoe blijven de motoren onderaan de vleugel hangen? Er moeten nog stoelnummers komen en beeldschermpjes, hoe maken we die vast? Dat vereist veel samen overleggen en uitproberen, trial and error. En veel kijken naar afbeeldingen van vliegtuigen, waar zitten die vleugels van zo'n groot vliegtuig eigenlijk? Hé dat is anders dan bij de kleine vliegtuigjes in Teuge.
Er komen koffers en handbagage-tassen mee van thuis, oude paspoorten (over het zelf maken van een paspoort in een volgend blog), riemen en key-cords die als gordel/riem aan de stoelen worden vastgemaakt. En eten en drinken dat de steward en stewardess kunnen  rondbrengen.
Dan bespreken we de rollen en vooral wie doet wat?



Die lijstjes hangen in de spel-hoek en worden vooral in het begin steeds bekeken.
Inchecken bij de grondstewardess met je ticket en je bagage, je moet je paspoort laten  zien en je krijgt een boardingpass.
Dan moet je handbagage door de scanner.
 
En de passagier moet zijn schoenen uit doen en ook door een veiligheidspoortje. De douanier staat er bij als beveiliger. 
En weer laat de passagier zijn paspoort zien.
 Via de pier en de gate wacht de stewardess of steward je op bij de ingang van het vliegtuig en wordt je instapkaart/boardingpass en je paspoort weer gecontroleerd en je stoelnummer aangewezen.
Gordel vast.




En de piloot in de cockpit controleert alles en geeft het sein voor vertrek.
Goede reis.
Na de landing geeft de douanier nog een stempel in je paspoort.
 
Verder lezen over spel, ook in de bovenbouw?
Vakken en vorming in onderzoek, o.a. blz. 22 e.v.


 


Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.