Doorgaan naar hoofdcontent

Expert in de klas

Expert in de klas
 
groep 4/5 basisschool De Korenaar Apeldoorn, thema: Vlieg op!
 
 
Als voorbereiding op het bezoek van de piloot in de klas lezen we in de leesduo's het mini-informatie-boekje: De piloot. Dat levert ons al veel informatie op. Daar praten we na het lezen samen over in de kring: Wat weet je nu al? Maar die tekst levert ook vragen op, die vragen noteren we: Wat willen we weten?
En met die lijst met vragen in ons achterhoofd en op papier ontvangen we de piloot in de klas.
Wat een feest, prachtig indrukwekkend in zijn uniform en ook heel benaderbaar. De piloot is de ouder van kind van onze school en veel kinderen kennen hem in elk geval van gezicht.


 
Het is een inspirerend bezoek, het maakt veel indruk dat hij vertelt dat een piloot er altijd netjes en verzorgd moet uitzien waarmee hij laat zien dat hij serieus is en zich verantwoordelijk voelt. En dat hij altijd een zonnebril bij zich heeft, want boven de wolken schijnt altijd de zon! Alle technische details zijn ook heel interessant en tijdens zijn verhaal ontstaan er natuurlijk nog weer nieuwe vragen. Na afloop spreken we weer samen in de kring (zie vorig blog) en delen we aan elkaar wat we gehoord hebben en direct daarna gaan de kinderen in tweetallen achter de computer en typen dat wat ze het meest interessant vonden. Ze typen het in een document waarin de vragen staan, zodat ze die in elk geval van een antwoord kunnen voorzien.
Later voeg ik al die interessante weetjes bij elkaar samen met de antwoorden op de vragen en dat wordt dan één verslag.



Ook dat verslag komt weer in de leesmap. Zodat deze informatie voor iedereen vastligt en altijd weer is op te zoeken en gebruikt kan worden om samen nog eens te lezen.

 
Verder lezen?
Thema's en taal, o.a. blz. 46
Rol van de leerkracht: tijdens de presentatie en het beantwoorden van de vragen goed alert zijn en regisseren en bemiddelen zodat de gegeven informatie bij elk kind 'landt'.


Afbeeldingsresultaat voor thema's en taal


Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.