Doorgaan naar hoofdcontent
 
"Bij de Marine moet je zijn..."               week 11 in groep 3a                   Vaar je mee?

Herfstsignalering in groep 3.....pfff, het zit er op!
Gelukkig, morgen, de nieuwe week, start het spelen en werken over sint en piet. Dan is er weer meer tijd voor goede activiteiten en spel. 

Het bezoek van de opa van Max was deze week wel het hoogtepunt. Tien jaar geleden was hij nog de hoogste baas van de Koninklijke Marine.




Wat bijzonder, de kinderen (en ik) waren erg onder de indruk. Voordat hij kwam bespraken we samen wat de Marine is, en bedachten we vragen die we hem konden stellen.
Dat was nog niet gemakkelijk. Romeo zei: ik vraag gewoon alles over de onderzeeër. Romeo was er aan het begin van de week achter gekomen dat er geen ramen in een duikboot zitten. Dus, zei hij, dan ben je onder water en kan je de vissen niet eens zien. En hoe haal je adem, waar komt de lucht vandaan en hoe weet je of je de goede kant op vaart als je niets kunt zien.
 


Opa Klaver (vice-admiraal, lang leve Google) had gelukkig posters en een maquette van het fregat HM 'de 7 provinciën' meegenomen. Daar was veel op te zien!





Nadat hij afscheid nam, hebben we de tijd genomen om de posters heel goed te bestuderen. Dat riep weer nieuwe vragen op, maar ook hielp het om samen te herhalen wat opa allemaal verteld had....op verhaal komen...




Tot slot maakte elk kind een zin van het mooiste/interessantste dat hij gehoord had. En daar tekenden we ook bij. Nu hebben we onze eigen marine-wervings-poster! 


In de spelhoek in de hal ontstond ondertussen een grote boot. Als daar morgen de sint- en piet verkleedkleren in komen is het feest compleet!









Reacties

Populaire posts van deze blog

Op bezoek in de huisartsenpost

Op bezoek in de huisartsenpost.
Groep 4/5 basisschool De Korenaar, thema 2 herfst-kerstvakantie.
Het hoogtepunt van dit thema is het bezoek dat we mogen brengen aan de huisartsenpost. We worden ontvangen door twee huisartsen en twee doktersassistenten. Zij leiden ons rond en demonstreren allerlei handelingen met en voor ons en beantwoorden al onze vooraf opgestelde vragen. En ook mogen we elkaar verbinden en leren we echt injecteren!
Nu hebben we zoveel gezien en gehoord, en hebben we zoveel impulsen gekregen, dat we niet kunnen wachten om onze eigen huisartsenpost in te richten en daar te gaan spelen. Daarover in de volgende post meer. Hieronder nog een deel van onze vragen. 
Op bezoek in de huisartsenpraktijk Wat wil je nog weten?

Verdiepingsaanpak...de leeuw...

Verdiepingsaanpak...de leeuw... Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie. Met een paar kinderen van de klas, bij wie de leesontwikkeling een extra zetje kan gebruiken, zijn we na de voorjaarsvakantie weer gestart met de zgn. verdiepingsaanpak. Minimaal 3x per week lezen we met deze kinderen een boek passend bij het thema, in dit geval 'De leeuw'.
We maakten van dat boek voor de kinderen een eigen boekje, waarin het verhaal met de tekst en illustraties staat.
We passen ook hier de bekende leesstrategieën toe: illustraties bekijken op een bladzijde, bespreken, de tekst scannen op nieuwe/moeilijke woorden. Samen bespreken waarom het een moeilijk woord is. Die woorden geel maken. En dan de bladzijde lezen.
Na een paar dagen (en een paar bladzijden) lezen we de geel gemaakte woorden nog eens, bespreken opnieuw wat lastig is en vragen dan de kinderen het woord lang en goed te bekijken, dan af te dekken en op te schrijven. En controleren en bespreken of het goed gegaan is.
Aan land! Schip ahoy!
week 12 in groep 3a:

Met een boot varen is één ding, maar als je aan land wilt gaan, hoe zorg je er dan voor dat je boot niet wegdrijft, hoe blijft je boot aan de kade liggen? Daarvoor leren matrozen en pieten zeemansknopen. En de paalsteek is bij uitstek geschikt om je boot mee vast te leggen. Dat is interessant. We bekijken eerst in het grote 'Sinterklaas' boek van Charlotte Dematons, de bladzijde waarop je piet bezig ziet om 'Pakjesboot 12' aan de kade te leggen met een groot, lang en dik touw.
Hoe doet hij dat? Hoe maak je een paalsteek? Dat gaan we leren. Op een instructieblad kan je precies lezen hoe dat moet.
In tweetallen gaan de kinderen direct aan de slag met een stuk touw om dat te oefenen. Ze bekijken de afbeeldingen.
Ik snap die plaatjes niet, zegt Nathalie. Je moet ook lezen wat er bij staat, roept Babs. Hé, toch handig dat je al zoveel hebt leren lezen dat je dit begrijpt! En nu zijn vaardigheden als technisch en ruimtelijk inzicht, n…