Doorgaan naar hoofdcontent
 
Vaar je met me mee?
 
Week 9 in groep 3a van basisschool De Korenaar in Apeldoorn.
Waar we het OGO-onderwijs met behulp van een thema en zonder taal-leesmethode vorm geven.
 
Een nieuw thema na de herfstvakantie. Vaar je met me mee?
Een leuk thema met veel interessante onderzoeksmogelijkheden, veel informatieve boeken, wat minder verhalende boeken, maar heel veel mogelijkheden om zachtjes aan de sinterklaastijd in te glijden.
 



En dan zijn er natuurlijk volop verhalende teksten en boeken.
Deze eerste week stond in het teken van de startactiviteiten.
Bijvoorbeeld de vraag: heb je wel eens op een boot gevaren?
Die vraag stelde ik nadat ik mijn eigen boot-ervaringen mbv foto's en verhalen had laten zien en verteld.

 
Dat hielp de kinderen om goed op verhaal te komen met hun eigen bootervaringen. Want in Apeldoorn, midden op de Veluwe en in de bossen, zie je niet veel boten in je directe dagelijkse leefomgeving. Het lukt alle kinderen om een voorbeeld van een eigen ervaring te noemen en daarover te vertellen: op de pont, de veerboot, een motorbootje en een zeilboot op vakantie, een waterfiets, de kano, onze eigen boot, een reddingsboot, roeiboot, opblaasboot.
 
En nadat de kinderen hun verhaal aan elkaar vertellen, in tweetallen en daarna in de kring aan de hele groep, waarbij de toehoorders vragen stellen als iets niet duidelijk is, wordt de ervaring een steeds beter verhaal.
Een lange voorfase, het duurt wel een uur, en dan is iedereen er klaar voor om zijn verhaal ook op te schrijven. Een geweldig moment: potlood en papier en iedereen schrijft! Bijna iedereen, want Sophie die na de herfstvakantie vanwege een verhuizing nieuw in de klas is, zegt: maar ik kan nog niet schrijven hoor. Met hulp lukt het natuurlijk wel, want ze kan het, maar heeft het alleen nog niet eerder gedaan.
's Middags gaan we voor het eerst met de hele klas naar 'de leertuin' waar o.a. een hele rij computers staan en in 2-tallen helpen de kinderen elkaar om hun tekst in een word-bestand te zetten. Dat worden teksten om samen te gaan lezen, en er een boek van te maken.
 


 
Een andere startactiviteit is het 'boekensnuffelen'. Kijken, kiezen, lezen in veel verschillende boeken uit de bibliotheek en eigen collecties, die te maken hebben met het thema.
 







 
Het woordveld dat we al eerder maakten wordt uitgebreid met begrippen en soorten boten die de kinderen ontdekken in de boten. Het cruiseschip en de onderzeeër zijn de grote favorieten, stel je voor een boot met een zwembad, geweldig!
 
 
De praatplaat uit het kijkdoosboek 'boten' gebruiken we ook als startactiviteit om samen, in tweetallen, veel preciezer te kijken naar verschillende boten. Bij die praatplaat gaan we zinnen bedenken, opschrijven en later teruglezen.




 
En ja....de stoomboot van de sint, he juf, die is toch het allermooiste!

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.