Doorgaan naar hoofdcontent
 
Heel veel hutten in pakjesboot 12...

Week 13 in groep 3



"Weet je dat er in de grote boot van sinterklaas voor elk kind een hutje is met daarin zijn cadeautjes? Wat ligt er in jouw hutje aan boord van pakjesboot 12?"
Meer aanmoediging hebben de kinderen niet nodig, er wordt getekend en geschreven.
 

 
En sinterklaas leest daarna wat jouw wensen zijn, zodat hij de juiste pakjes in de zak van piet kan doen! Interessant!
 
 
 
Pieter kwam vorige week met een klein walnootbootje aan, dat ook nog eens echt kan drijven. Hoe heb je dat gedaan en kunnen wij dat ook maken? Een spannende opdracht met vuur, kaarsen en kaarsvet. Dan moeten we daar wel een beschrijving bij maken zodat andere kinderen ook zo'n gaaf bootje kunnen maken.
 
 
 
 
 
Tussendoor bakten we nog eigen pepernoten zodat we een grote trommel vol hebben in de klas waaruit we steeds kunnen snoepen.
 
 
 
 
En we lezen het boek: "bas en brit, het boek van sint", (AVI E3) gekopieerd voor elk kind. Een instructiegroep van 8 kinderen leest het samen met mij, 4 hele goede lezers lezen samen een sint-boek van Vivian den Hollander, en de andere kinderen lezen dit boek (zie foto) zelfstandig in tweetallen met hetzelfde leesniveau.
 
 
Voordat we gaan lezen bespreken we welke nieuwe woorden er aan de orde komen en die krijgen een plek op het woordveld, dat daarmee steeds wordt uitgebreid.
 
 
En dan passen we weer dezelfde leesstrategieën toe: eerst samen praten over de illustraties op de bladzijde, dan de woorden van het woordveld scannen en geel maken, en tot slot om de beurt een zin op de bladzijde lezen. Nog een paar keer in deze nieuwe week en dan gaat het ons lukken het boek uit te lezen voor 5 dec. We lezen iedere dag ongeveer een half uur in het boek.
 
 
En bij een dubbele bladzijde in het boek waarop allerlei pieten druk bezig zijn schrijven we ook nog wat die pieten dan doen.
 


 
 
Tot slot verkennen we alweer interesses voor een nieuw thema: in de klas bij de deur zit een luik, dat viel nog niet eerder iemand op, tot afgelopen woensdag.
Wat is dat? Kan het open, is het een kelder?
Nee, een tunnel, jongens we hebben een geheime tunnel onder de vloer!
 
 
Tijd om te ontdekken: luik omhoog, een gat, kan je daar in? Ja, dat kan!
Iedereen klimt om de beurt in het gat en er ontstaan geweldige gesprekken, waarom is er een luik, waar zijn die buizen voor, water van de w.c., waar gaat dat dan heen, waarom stinkt het niet, enz. Nieuw thema?
 
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.