Doorgaan naar hoofdcontent
In groep 3/4 geschreven door Teuni Gerrritsen

De kinderboekenweek

In groep 3-4 hebben we deze week ook aandacht besteed aan de Kinderboekenweek.
Gisteren heb ik de platen met de raar maar waar weetjes geïntroduceerd bij groep 4 in een kleine kring, dat was erg leuk. Er ontstonden hele leuke gesprekken. Bijvoorbeeld dat kauwgom goed voor je hersenen is. O, zei Guusje nu weet ik waarom mijn zus vorig jaar bij de cito kauwgom mee mocht nemen. En dat een vis ook dorst kan hebben dat is toch wel heel raar. En de nodige hilariteit natuurlijk bij... de poep weetjes.



 Waarop Rick zei: dat van die krokodil en olifant wist ik al want ik vind weetjes boeken zo leuk om te lezen. Rick leest niet zo graag andere boeken maar informatie boeken daar kan hij geen genoeg van krijgen. Hij wil later de nieuwe Willem Wever worden vertelde hij.
De moppen boeken in de groep zijn ook heel populair, laatst had ik er een bij gekocht op E4 leesniveau. Iedereen wilde het boek wel lezen. In dat boek staan ook veel raar maar waar verhaaltjes.
Die had ik gekopieerd en elk tweetal kreeg bladen met die verhaaltjes erop. Met de opdracht om te kijken of ze raar maar waar waren of dat het raar maar niet waar was.
De betrokkenheid was groot! Ze gingen echt in gesprek met elkaar waarom de een vond dat het wel waar kon zijn en de ander dacht weer van niet. In de kleine kring nabesproken waarom wel of niet.
En welk verhaaltje ze nu het grappigst vonden en waarom. Het verhaaltje dat een jongen twee koekjes wilde maar dat niet mocht van zijn vader en toen voor de spiegel ging staan zodat hij toch twee koekjes had was wel favoriet.
Vandaag heb ik de platen ook bij groep 3 geïntroduceerd en er groep 4 over laten vertellen.
Heel grappig om te zien hoe iedereen probeerde aan zijn of haar elleboog te likken wat natuurlijk niet lukte. Elk tweetal ( een kind uit groep 3 en uit groep 4 samen) mocht een plaat met een raar maar waar weetje kiezen en daar een tekening en tekst of woordjes bij schrijven. Daar hebben we posters van gemaakt en opgehangen. Super om te zien hoe betrokken ze met elkaar bezig waren en elkaar hielpen met opschrijven. En wat een leuke gesprekjes er ontstonden.
Bodine was jarig en zij wilde natuurlijk de plaat met als je jarig bent zijn er 9 miljoen mensen tegelijk met jouw jarig. Dat vond ze wel heel bijzonder. En het is natuurlijk heel leuk om maandag aan je papa en mama de leuke weetjes te laten zien en voor te lezen.



Als afsluiting van de ochtend hadden we een kinderboekenmarkt door de hele school heen.
Alle boeken kosten 50 eurocent, de kinderen hadden allemaal muntjes van 50 cent meegenomen en mochten hun eigen boeken verkopen en er nieuwe voor terugkopen.
In de groepen 1 t/m 4 waren de ouders uitgenodigd om de kinderen te begeleiden.
Wat een succes!


 


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.