Doorgaan naar hoofdcontent

Spelen is leren, leren is spel!

Spelen is leren, leren is spel!
Groep 3 thema 4, tussen voorjaars- en meivakantie, Op safari in Afrika
Nadat we ons flink via boeken en bezoeken van safarigangers hebben georiënteerd op het leven in Afrika, wordt het tijd voor het spel. Er komen 3 spelhoeken, een 'Afrikaanse' hut, een safari-tent en een safari-informatiecentrum.
 
Toeristen op safari
verplaatsen zich in een jeep
 en oriënteren zich eerst in het safari-informatie-centrum, wat moet je wel en juist niet doen op safari, hoe zit dat met die dieren, waar moeten we op letten, etc.
 kleine flyers, handig voor onderweg
 
 wassen en water halen in de rivier
hout halen, vuur maken, water koken, eten koken
muziek maken en dansen
naar de markt
toeristen overnachten in een safari-tent
 dierensporen om de tent, van welk dier?
 een olifant...!
 welk dier zie ik daar?
 
spelscript om ideeën op te doen
In de safari-tent wordt volop gebruik gemaakt van de informatie uit de rondes van het expertlezen over de dieren. Ook zien we telkens de filmpjes van Freek op safari terug komen in het spel. Spelen is leren, leren is spelen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes   Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie     Overal, op het plein, in de moestuin, komen we kleine beestjes tegen. We gaan zoeken in de boeken, in tweetallen kiezen we een interessant boek over kleine beestjes uit en met kleine post-it blaadjes in verschillende kleuren gaan we de informatie labellen:   En als we dan later gaan expert lezen over de kleine beestjes gebruiken we deze labels als start informatie.           

Thema-afsluiting: Op safari in Afrika

Thema-afsluiting : Op safari in Afrika Groep 3 themaperiode 4, voorjaarsvakantie - meivakantie. Themaperiode 4 is altijd het schoolbrede thema op onze school. Dat wordt aan het einde groots afgesloten met alle ouders en kinderen 's avonds op school. Dat is geweldig spannend voor de kinderen (en toch wel wat gestress voor de juffen...alles op tijd af en klaar...?) De kinderen worden safari-gidsen in Afrika. Ze gaan hun ouders ontvangen en meenemen op hun rondreis, startend bij het safari-informatiecentrum. Maar natuurlijk gaan we dat eerst oefenen. Juf modelt en dan gaan de kinderen in tweetallen aan de slag.   "Welkom in Afrika, ik ga ervoor zorgen dat u een hele fijne vakantie krijgt hier. Ik ben gids Lidewij, dat staat ook op mijn naambordje."   "Hier kunt u lezen wat u allemaal niet moet doen op safari, er is veel gevaarlijk".   "Maar hier kunt u lezen, wat u wel kunt doen, we wensen u een fijne tijd."  De open avond m...