Verdiepingsaanpak...de leeuw...
Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.
Met een paar kinderen van de klas, bij wie de leesontwikkeling een extra zetje kan gebruiken, zijn we na de voorjaarsvakantie weer gestart met de zgn. verdiepingsaanpak.
Minimaal 3x per week lezen we met deze kinderen een boek passend bij het thema, in dit geval 'De leeuw'.
We maakten van dat boek voor de kinderen een eigen boekje, waarin het verhaal met de tekst en illustraties staat.
We passen ook hier de bekende leesstrategieën toe: illustraties bekijken op een bladzijde, bespreken, de tekst scannen op nieuwe/moeilijke woorden. Samen bespreken waarom het een moeilijk woord is. Die woorden geel maken. En dan de bladzijde lezen.
Na een paar dagen (en een paar bladzijden) lezen we de geel gemaakte woorden nog eens, bespreken opnieuw wat lastig is en vragen dan de kinderen het woord lang en goed te bekijken, dan af te dekken en op te schrijven. En controleren en bespreken of het goed gegaan is.
In het persoonlijke boekje stopt het verhaal op een spannend moment. Daarna verzinnen we samen hoe het verhaal gaat aflopen. Dat verhaal wordt opgeschreven, uitgetypt, gelezen en er worden illustraties bijgemaakt.
Tot slot wordt er een presentatie aan de klas voorbereid. Het hele boek wordt voorgelezen en iedereen geniet mee!
Daar ga je je competent van voelen!
Reacties
Een reactie posten