Doorgaan naar hoofdcontent

Meet the big five!

 
 Meet the big five!
 
Groep 3 thema 4 tussen voorjaars- en meivakantie.
 
Na het snuffelen in de boeken en al die grote dieren die we zagen op de foto's van de mensen die kwamen vertellen, gaan we op onderzoek uit.
In tweetallen kiezen de kinderen een dier.
En vanuit verschillende informatieboeken kopiëren we een aantal bladen en daarmee gaan de kinderen aan de slag.

We noemen het expertlezen: je wordt expert van één dier. En later presenteer je wat je allemaal geleerd/gelezen/ontdekt hebt aan de andere kinderen.
Werkwijze: kijken, wat zie je?, lezen: om de beurt een zin, geel maken: wat is interessant en schrijven: schrijf op in je eigen woorden.







Op 3 achtereenvolgende dagen zijn we bezig geweest met dit expertlezen. Elke dag werd afgesloten met het vertellen van de interessante weetjes en de volgende keer startten we daar ook weer mee, zodat iedereen er weer zin in krijgt om op zoek te gaan naar nog meer bijzondere dingen over je dier.
Daarna worden de teksten uitgetypt en in uitgeprinte vorm nagelezen, klopt het wat hier staat? Zo nodig gecorrigeerd. En dan tot slot met plaatjes die horen / passen bij de tekst, dus weer goed lezen van je eigen verhaal, klopt dit plaatje bij deze zinnen, wordt er een poster gemaakt die  een plek krijgt in het safari-informatie-centrum. De spelhoek waar mensen die op safari gaan vooraf op zoek gaan naar informatie.
 




 

 

 



 
 
Tot slot maken we van de tekst van de poster kleine flyers die mensen die ons bezoekers-centrum bezoeken kunnen meenemen: als je dan de big five gaat zien, en je gaat afvragen hoe lang zo'n slurf van die olifant wel is, dan kan je dat tenminste even nalezen....
 


De olifant
Een olifant mag de eerste maanden niet weg van zijn moeder.
Daarom gaat zij met het puntje van haar slurf over het kindje heen.
Als moeder even weggaat past een andere olifant op het kleintje.
Een olifant gebruikt zijn slurf voor van alles.
Een kleine olifant heeft veel last van zijn slurf. Want hij kan er nog niks mee.
En bij het drinken bij zijn moeder moet hij zijn slurf omhoog houden.
Hij leert na een poosje zijn slurf goed te gebruiken, na een paar maanden.
En dan heeft hij na een poosje geen last meer van zijn slurf.
Een kleine olifant drinkt 15 liter melk op een dag.
Een olifant kan een boom uit de grond trekken met zijn slurf.
Als hij groot is kan zijn slurf 3 meter lang worden.
De Afrikaanse olifant woont in Afrika.
Hij kan wel 5 ton zwaar worden.
Eleanore en Babs
 


 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.    

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes   Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie     Overal, op het plein, in de moestuin, komen we kleine beestjes tegen. We gaan zoeken in de boeken, in tweetallen kiezen we een interessant boek over kleine beestjes uit en met kleine post-it blaadjes in verschillende kleuren gaan we de informatie labellen:   En als we dan later gaan expert lezen over de kleine beestjes gebruiken we deze labels als start informatie.