Doorgaan naar hoofdcontent

Wachten op matroos

Week 10 in groep 3 op basisschool de Korenaar in Apeldoorn waar we het taal/lees-onderwijs in de groepen 3 en 4 zonder methodes vormgeven. Volgens Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
 
 
Een nieuwe verteltafel met het boek: "Wachten op matroos". Een prachtig al wat ouder prentenboek (nog nieuw verkrijgbaar, ooit de gouden griffel). Een boek waar je samen over kunt denken en praten: wat wordt er bedoeld, hoe zou het gegaan zijn, wat voelt Tijs, wat voelen zijn vrienden, etc. Het nodigt uit tot gesprekken.

 
 


Na het voorlezen en later nog eens interactief voorlezen bespreken de kinderen in tweetallen welk verhaal, welke tekst bij hun gekopieerde illustratie hoort.
Zo ontstaan er mooie teksten die de kinderen in het zelfde tweetal opschrijven en 's middags in de leertuin achter de computers weer uittypen.

 
 


De teksten voor de verteltafel zijn dan klaar. In de nieuwe week gaan we dan nog de materialen voor de verteltafel maken/verzamelen.



Ter voorbereiding op het bezoek van de vader van Jip, veiligheidsinspecteur in de haven van Rotterdam, gaan wij foto's bekijken van allerlei verschillende soorten boten. Dat roept ook weer veel gesprekstof op, er wordt vergeleken en vooral worden de verschillen met de boot waarmee de kinderen zelf gevaren hebben (zie de ervaringsteksten van vorige week) opgeroepen en benoemd. Dan kiest elk tweetal één foto uit en vertelt elkaar wat ze zien en dat gaan ze in een zakelijke, beschrijvende tekst noteren. Daarmee gaan we ons eigen informatieboek over schepen maken. 



Tot slot nog even het verhaal over het nieuwe meisje dat na de herfstvakantie in de klas kwam en huilde omdat ze 'zomaar' iets moest gaan opschrijven, want dat 'kon' ze helemaal niet. Woensdag komt er een papier uit haar tas en zegt ze: ik heb thuis ook even een verhaal geschreven hoor. Fantastisch! Zie de foto en dit schreef ze thuis: "het verhaal gaat over pien. pien blaft tegen de eekhoorns". Pien is de hond, maar dat begreep je vast al.


 
 

En dan start morgen het sinterklaasjournaal....leuk en gaan we al nadenken over de stoomboot!

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes   Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie     Overal, op het plein, in de moestuin, komen we kleine beestjes tegen. We gaan zoeken in de boeken, in tweetallen kiezen we een interessant boek over kleine beestjes uit en met kleine post-it blaadjes in verschillende kleuren gaan we de informatie labellen:   En als we dan later gaan expert lezen over de kleine beestjes gebruiken we deze labels als start informatie.           

Thema-afsluiting: Op safari in Afrika

Thema-afsluiting : Op safari in Afrika Groep 3 themaperiode 4, voorjaarsvakantie - meivakantie. Themaperiode 4 is altijd het schoolbrede thema op onze school. Dat wordt aan het einde groots afgesloten met alle ouders en kinderen 's avonds op school. Dat is geweldig spannend voor de kinderen (en toch wel wat gestress voor de juffen...alles op tijd af en klaar...?) De kinderen worden safari-gidsen in Afrika. Ze gaan hun ouders ontvangen en meenemen op hun rondreis, startend bij het safari-informatiecentrum. Maar natuurlijk gaan we dat eerst oefenen. Juf modelt en dan gaan de kinderen in tweetallen aan de slag.   "Welkom in Afrika, ik ga ervoor zorgen dat u een hele fijne vakantie krijgt hier. Ik ben gids Lidewij, dat staat ook op mijn naambordje."   "Hier kunt u lezen wat u allemaal niet moet doen op safari, er is veel gevaarlijk".   "Maar hier kunt u lezen, wat u wel kunt doen, we wensen u een fijne tijd."  De open avond m...