Wachten op matroos
Week 10 in groep 3 op basisschool de Korenaar in Apeldoorn waar we het taal/lees-onderwijs in de groepen 3 en 4 zonder methodes vormgeven. Volgens Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Na het voorlezen en later nog eens interactief voorlezen bespreken de kinderen in tweetallen welk verhaal, welke tekst bij hun gekopieerde illustratie hoort.
Zo ontstaan er mooie teksten die de kinderen in het zelfde tweetal opschrijven en 's middags in de leertuin achter de computers weer uittypen.
De teksten voor de verteltafel zijn dan klaar. In de nieuwe week gaan we dan nog de materialen voor de verteltafel maken/verzamelen.
Ter voorbereiding op het bezoek van de vader van Jip, veiligheidsinspecteur in de haven van Rotterdam, gaan wij foto's bekijken van allerlei verschillende soorten boten. Dat roept ook weer veel gesprekstof op, er wordt vergeleken en vooral worden de verschillen met de boot waarmee de kinderen zelf gevaren hebben (zie de ervaringsteksten van vorige week) opgeroepen en benoemd. Dan kiest elk tweetal één foto uit en vertelt elkaar wat ze zien en dat gaan ze in een zakelijke, beschrijvende tekst noteren. Daarmee gaan we ons eigen informatieboek over schepen maken.
Tot slot nog even het verhaal over het nieuwe meisje dat na de herfstvakantie in de klas kwam en huilde omdat ze 'zomaar' iets moest gaan opschrijven, want dat 'kon' ze helemaal niet. Woensdag komt er een papier uit haar tas en zegt ze: ik heb thuis ook even een verhaal geschreven hoor. Fantastisch! Zie de foto en dit schreef ze thuis: "het verhaal gaat over pien. pien blaft tegen de eekhoorns". Pien is de hond, maar dat begreep je vast al.
En dan start morgen het sinterklaasjournaal....leuk en gaan we al nadenken over de stoomboot!
Reacties
Een reactie posten