Vaar je met me mee?
Week 9 in groep 3a van basisschool De Korenaar in Apeldoorn.
Waar we het OGO-onderwijs met behulp van een thema en zonder taal-leesmethode vorm geven.
Een nieuw thema na de herfstvakantie. Vaar je met me mee?
Een leuk thema met veel interessante onderzoeksmogelijkheden, veel informatieve boeken, wat minder verhalende boeken, maar heel veel mogelijkheden om zachtjes aan de sinterklaastijd in te glijden.
En dan zijn er natuurlijk volop verhalende teksten en boeken.
Deze eerste week stond in het teken van de startactiviteiten.
Bijvoorbeeld de vraag: heb je wel eens op een boot gevaren?
Die vraag stelde ik nadat ik mijn eigen boot-ervaringen mbv foto's en verhalen had laten zien en verteld.
Dat hielp de kinderen om goed op verhaal te komen met hun eigen bootervaringen. Want in Apeldoorn, midden op de Veluwe en in de bossen, zie je niet veel boten in je directe dagelijkse leefomgeving. Het lukt alle kinderen om een voorbeeld van een eigen ervaring te noemen en daarover te vertellen: op de pont, de veerboot, een motorbootje en een zeilboot op vakantie, een waterfiets, de kano, onze eigen boot, een reddingsboot, roeiboot, opblaasboot.
En nadat de kinderen hun verhaal aan elkaar vertellen, in tweetallen en daarna in de kring aan de hele groep, waarbij de toehoorders vragen stellen als iets niet duidelijk is, wordt de ervaring een steeds beter verhaal.
Een lange voorfase, het duurt wel een uur, en dan is iedereen er klaar voor om zijn verhaal ook op te schrijven. Een geweldig moment: potlood en papier en iedereen schrijft! Bijna iedereen, want Sophie die na de herfstvakantie vanwege een verhuizing nieuw in de klas is, zegt: maar ik kan nog niet schrijven hoor. Met hulp lukt het natuurlijk wel, want ze kan het, maar heeft het alleen nog niet eerder gedaan.
's Middags gaan we voor het eerst met de hele klas naar 'de leertuin' waar o.a. een hele rij computers staan en in 2-tallen helpen de kinderen elkaar om hun tekst in een word-bestand te zetten. Dat worden teksten om samen te gaan lezen, en er een boek van te maken.
Een andere startactiviteit is het 'boekensnuffelen'. Kijken, kiezen, lezen in veel verschillende boeken uit de bibliotheek en eigen collecties, die te maken hebben met het thema.
Het woordveld dat we al eerder maakten wordt uitgebreid met begrippen en soorten boten die de kinderen ontdekken in de boten. Het cruiseschip en de onderzeeër zijn de grote favorieten, stel je voor een boot met een zwembad, geweldig!
De praatplaat uit het kijkdoosboek 'boten' gebruiken we ook als startactiviteit om samen, in tweetallen, veel preciezer te kijken naar verschillende boten. Bij die praatplaat gaan we zinnen bedenken, opschrijven en later teruglezen.
En ja....de stoomboot van de sint, he juf, die is toch het allermooiste!
Reacties
Een reactie posten