Doorgaan naar hoofdcontent

Betrokken lezen

 
Boeken lezen
 
 
groep 4/5 basisschool De Korenaar Apeldoorn, thema: Vlieg op!
 
 
Veel leeskilometers maken blijft op school belangrijk. Lezen met betrokkenheid of betrokken lezen, een paar voorbeelden:
Romeo uit de andere groep 5 komt met zijn drone naar school:
 
 
 
Dat is heel erg interessant, we kijken allemaal en Romeo legt uit hoe hij de drone laat vliegen en wat hij er verder mee doet.
Dat weekend zie ik in de boekwinkel uit de serie: Spekkie en Sproet, Spion uit de lucht.




De boeken van Vivian den Hollander zijn populair, vgl. de series over voetbal en hockey. Kinderen lezen ook graag series. Spekkie en Sproet, over 2 vrienden die problemen oplossen zijn ook dit jaar weer heel populair in de klas. Deze titel was nog niet door iemand gelezen en vond ik goed aansluiten bij het thema en de drone-ervaring van Romeo.
We lezen als motivatie het eerste hfd. voor, en geven de kinderen dan het volgende hfd. gekopieerd en dat lezen ze in duo's. De volgende dag lezen we dat gelezen hfd. nog eens voor en praten we er over, wat gebeurde er en hoe zou het verder gaan? En dan weer het volgende hfd. zelf laten lezen. Mijn ervaring is dat dit een vorm is, naast veel individueel/zelfstandig laten lezen, die samenbindt, we volgen samen een spannend verhaal. Met de boekenserie: Het geheim, werkt dat ook heel goed.
 
Een ander voorbeeld: de kinderen van groep 5 vragen zich af hoe lang er al vliegtuigen bestaan en hoe dat begon.  In de serie: Lang geleden, heeft Arend van Dam een boek geschreven over Anthony Fokker: Anton en de spin.


Het is een boek geschreven op M4-niveau, maar vanwege de inhoud heb ik het toch in de klas gebruikt. Van Anthony Fokker is nog veel beeldmateriaal te vinden. Hij heeft zijn eerste vliegpogingen, en ook latere ontwikkelingen in zijn bedrijf laten vastleggen. Voor de kinderen is het betekenisvol dat een Nederlander zo'n technische en creatieve uitvinder was. In het boek wordt verteld hoe dat bij Anthony als kind al begon.
Ook dit boek hebben we in leesduo's gelezen en daarna schreven kinderen per bladzijde over het verhaal in hun eigen woorden, en kregen we ons eigen verslag over het leven van Anton Fokker.

Anton en de Spin (over het leven van Anthony Fokker)

Anton Fokker was de eerste vliegenier in Nederland.
Hij maakte een fabriek voor vliegtuigen.
De Fokker fabriek.
Die is bekend.
In het jaar 1900 werd hij 10 jaar.
Hij woont in Haarlem.
Zijn moeder heet Anna.
En zijn vader heet Herman.
Minke en Chloë

Anton heeft op zolder een trein.
Die trein moet je opwinden met een sleutel.
Dat vindt Anton saai.
Anton maakt nog een trein met een motor                                                                                                        
Maar hij gaat klein beetje sloom.
Dan bouwt hij nog een trein
met een snoer op stroom.
Zijn papa is trots op Anton.
Maar hij moet wel weer naar school.
Roan en Joshua

Anton vindt het niet leuk op school.
Anton maakt een boot.
Op de zolder gaat hij weer aan de slag.
Hij tekent door aan zijn boot.
Op een dag zegt de meester: ga maar naar huis. 
Hij begint het ontwerp van de kano na te bouwen.
Na een paar weken is de kano af.
Elena en Liam

Verder lezen over 'Betrokken lezen'?
"Lezen en schrijven doe je samen", Bea Pompert, blz. 20 e.v. en hfd. 4 Zin in lezen.
 

 
 
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.