Expert in de klas
groep 4/5 basisschool De Korenaar Apeldoorn, thema: Vlieg op!
Als voorbereiding op het bezoek van de piloot in de klas lezen we in de leesduo's het mini-informatie-boekje: De piloot. Dat levert ons al veel informatie op. Daar praten we na het lezen samen over in de kring: Wat weet je nu al? Maar die tekst levert ook vragen op, die vragen noteren we: Wat willen we weten?
En met die lijst met vragen in ons achterhoofd en op papier ontvangen we de piloot in de klas.
Wat een feest, prachtig indrukwekkend in zijn uniform en ook heel benaderbaar. De piloot is de ouder van kind van onze school en veel kinderen kennen hem in elk geval van gezicht.
Het is een inspirerend bezoek, het maakt veel indruk dat hij vertelt dat een piloot er altijd netjes en verzorgd moet uitzien waarmee hij laat zien dat hij serieus is en zich verantwoordelijk voelt. En dat hij altijd een zonnebril bij zich heeft, want boven de wolken schijnt altijd de zon! Alle technische details zijn ook heel interessant en tijdens zijn verhaal ontstaan er natuurlijk nog weer nieuwe vragen. Na afloop spreken we weer samen in de kring (zie vorig blog) en delen we aan elkaar wat we gehoord hebben en direct daarna gaan de kinderen in tweetallen achter de computer en typen dat wat ze het meest interessant vonden. Ze typen het in een document waarin de vragen staan, zodat ze die in elk geval van een antwoord kunnen voorzien.
Later voeg ik al die interessante weetjes bij elkaar samen met de antwoorden op de vragen en dat wordt dan één verslag.
Ook dat verslag komt weer in de leesmap. Zodat deze informatie voor iedereen vastligt en altijd weer is op te zoeken en gebruikt kan worden om samen nog eens te lezen.
Verder lezen?
Thema's en taal, o.a. blz. 46
Rol van de leerkracht: tijdens de presentatie en het beantwoorden van de vragen goed alert zijn en regisseren en bemiddelen zodat de gegeven informatie bij elk kind 'landt'.
Reacties
Een reactie posten