Spelen!
groep 4/5 basisschool De Korenaar Apeldoorn, thema: Vlieg op!
Na zoveel informatie en zoveel enthousiast construeren van ons vliegtuig gaan we dan echt van start met spelen.
Overigens is de fase van het ontwerpen, bedenken en maken al spel op zich. Er doen zich veel problemen voor tijdens het maken, problemen van technische aard: bv hoe maken we nu zo'n vleugel vast aan het vliegtuig, hoe maak je een deur en hoe blijven de motoren onderaan de vleugel hangen? Er moeten nog stoelnummers komen en beeldschermpjes, hoe maken we die vast? Dat vereist veel samen overleggen en uitproberen, trial and error. En veel kijken naar afbeeldingen van vliegtuigen, waar zitten die vleugels van zo'n groot vliegtuig eigenlijk? Hé dat is anders dan bij de kleine vliegtuigjes in Teuge.
Er komen koffers en handbagage-tassen mee van thuis, oude paspoorten (over het zelf maken van een paspoort in een volgend blog), riemen en key-cords die als gordel/riem aan de stoelen worden vastgemaakt. En eten en drinken dat de steward en stewardess kunnen rondbrengen.
Dan bespreken we de rollen en vooral wie doet wat?
Die lijstjes hangen in de spel-hoek en worden vooral in het begin steeds bekeken.
Inchecken bij de grondstewardess met je ticket en je bagage, je moet je paspoort laten zien en je krijgt een boardingpass.Dan moet je handbagage door de scanner.
En weer laat de passagier zijn paspoort zien.
Via de pier en de gate wacht de stewardess of steward je op bij de ingang van het vliegtuig en wordt je instapkaart/boardingpass en je paspoort weer gecontroleerd en je stoelnummer aangewezen.
Gordel vast.
En de piloot in de cockpit controleert alles en geeft het sein voor vertrek.
Goede reis.
Na de landing geeft de douanier nog een stempel in je paspoort.
Verder lezen over spel, ook in de bovenbouw?
Vakken en vorming in onderzoek, o.a. blz. 22 e.v.
Reacties
Een reactie posten