Doorgaan naar hoofdcontent
 
Mijn lievelingsboek

Groep 3, thema-periode tussen kerst- en voorjaarsvakantie

Ik zoek een boek!
We startten met ons eigen boek, je lievelingsboek,




die kwamen mee naar school, er werd verteld,



gepresenteerd en ook geschreven bij het boek: waar gaat het over, wat is er leuk, wat is de mooiste zin en de leukste illustratie.


Ook maakten we posters voor in de spelhoek-boekwinkel van het eigen lievelingsboek.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Op bezoek in de huisartsenpost

Op bezoek in de huisartsenpost.
Groep 4/5 basisschool De Korenaar, thema 2 herfst-kerstvakantie.
Het hoogtepunt van dit thema is het bezoek dat we mogen brengen aan de huisartsenpost. We worden ontvangen door twee huisartsen en twee doktersassistenten. Zij leiden ons rond en demonstreren allerlei handelingen met en voor ons en beantwoorden al onze vooraf opgestelde vragen. En ook mogen we elkaar verbinden en leren we echt injecteren!
Nu hebben we zoveel gezien en gehoord, en hebben we zoveel impulsen gekregen, dat we niet kunnen wachten om onze eigen huisartsenpost in te richten en daar te gaan spelen. Daarover in de volgende post meer. Hieronder nog een deel van onze vragen. 
Op bezoek in de huisartsenpraktijk Wat wil je nog weten?

Verdiepingsaanpak...de leeuw...

Verdiepingsaanpak...de leeuw... Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie. Met een paar kinderen van de klas, bij wie de leesontwikkeling een extra zetje kan gebruiken, zijn we na de voorjaarsvakantie weer gestart met de zgn. verdiepingsaanpak. Minimaal 3x per week lezen we met deze kinderen een boek passend bij het thema, in dit geval 'De leeuw'.
We maakten van dat boek voor de kinderen een eigen boekje, waarin het verhaal met de tekst en illustraties staat.
We passen ook hier de bekende leesstrategieën toe: illustraties bekijken op een bladzijde, bespreken, de tekst scannen op nieuwe/moeilijke woorden. Samen bespreken waarom het een moeilijk woord is. Die woorden geel maken. En dan de bladzijde lezen.
Na een paar dagen (en een paar bladzijden) lezen we de geel gemaakte woorden nog eens, bespreken opnieuw wat lastig is en vragen dan de kinderen het woord lang en goed te bekijken, dan af te dekken en op te schrijven. En controleren en bespreken of het goed gegaan is.

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit. In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.