Doorgaan naar hoofdcontent
 
Ik zoek een boek

Groep 3, thema-periode tussen kerst- en voorjaarsvakantie

Een nieuw jaar met een nieuw thema! "Ik zoek een boek".
Een thema dat veel mogelijkheden biedt voor onderzoek en veel mogelijkheden tot lezen, zo dachten wij.
De kinderen reageerden iets minder enthousiast. Duidelijk een thema waarbij we samen op zoek moeten gaan naar de interessante kanten.
Deze week gaan we op bezoek in de kinderboekenwinkel in de stad en een boekwinkel wordt ook onze spelhoek.

 
In een lege kast is veel ruimte voor boeken. We bespreken eerst het verschil tussen verhalende en informatieve boeken. En dan gaan de kinderen uit de boekenkasten in de klas vier leuke, bijzondere boeken kiezen, twee verhalende en twee informatieve.



De onderwerpen van de informatieve boeken schrijven we op, met enkele van die onderwerpen gaan we expert lezen.




Maar nu nog niet, eerst maar eens onderzoeken wat een boekwinkel is. Verrassend: alle kinderen komen met enige regelmaat in de bibliotheek, maar een winkel waar alleen maar boeken verkocht worden, daar is nog bijna niemand geweest. Daarom gaan we een tekst lezen (een oud mini-informatieboekje) over een kinderboekenwinkel.

 
 

Morgen gaan we de vragen die dat oproept opschrijven en die nemen we mee naar de winkel. Later gaan we ook nog naar de bibliotheek en we hebben een kinderboekenschrijver uitgenodigd.
 

Maar vanmorgen tijdens de boekenkring bleek dat het vorige thema over de boten toch nog wat beter 'afgehecht' moet worden. Ik merk vaker dat de onderwerpen van thema's die we al afsloten nog lang de belangstelling houden van de kinderen. Pieter bekeek het boek 'de gele ballon' van Charlotte Dematons en zag daar een half gezonken schip.



Ella en Pascalle herkenden het schip van een film: het is de Titanic. Toen ontspon zich een mooi gesprek, Ella en Pascalle vertelden wat ze zich van de film herinnerden en ik vulde aan waar nodig. Maar waarom voer de boot niet om de ijsberg heen? Op het bord tekenden we de zee, het schip met zijn kiel dat diep in het water lag en de ijsbergen boven en onder water. Boeiend! Kan het nu nog gebeuren vroeg Jip? Nee, nu heeft elk groot schip radar. Radar? O, dat is een soort TomTom voor boten die zegt hoe je moet varen...! O, zegt Pieter, radar dat zit ook bovenop een vuurtoren toch, dat heb ik gezien. In welke zee zitten dan ijsbergen? In de buurt bij de Noordpool. We kijken op de wereldbol. En dan zegt Sanne: ik las over de Noordpool in de krant "ook op de Noordpool is het te warm deze winter".

Het is abnormaal warm op de Noordpool

Dat is een prachtige verbinding! Thuis iets in de krant lezen (!) en dat kunnen koppelen en inzetten bij een gesprek op school. Geweldig.

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.