Een nieuw schooljaar.
En een 'doorstart' na een jaartje pauze van dit blog: "Betrokkenheid op school".
Groep 4/5 met 24 kinderen.
Een combi-groep tussen onder- en bovenbouw.
Onderzoek met speelse trekken - spel en onderzoek.
De eerste week na de vakantie kijken we hoe de moestuin erbij staat: dramatisch! Heel veel onkruid na 6 weken vakantie...😉
Tijdens het onkruid trekken doen we veel ontdekkingen: "he, ik zie tomaatjes en sperziebonen, maar wat is dit juf?" En één van de kinderen zegt: "nu begrijp ik dat boeren heel hard moeten werken juf!"
De kleine beestjes die 6 weken vrij spel hadden, kruipen en vliegen weg. De slakken zijn niet snel en worden ontdekt. Heel veel slakken. "Die zetten we in de bosjes juf." En dan ontstaat de slakkenzoektocht: een complete volksverhuizing van de moestuin naar de bosjes.
Eerst worden de slakken verzameld op de vogelvoederplank die daar ook nog staat. "Ze moeten eten juf, wat eten ze?" De slakken kruipen weg. O, ze houden niet van de zon en met klimopblaadjes worden parasolletjes gemaakt. En dan bedenkt één van de kinderen: "we maken een slakkenopvang!"
En voor de beschadigde slakken komt er een eerste hulp afdeling.
Terug in de klas zoeken we in de boekenkast en op internet naar informatie over slakken: wat eten ze en hoe verzorg en huisvest je slakken het beste?
Onderzoek met speelse trekken
Lorien de Koning schrijft in het boek: Vakken en vorming in onderzoek, op blz. 22ev: "Leerlingen nemen naast de sociale rollen en taken, ook de rol van onderzoeker van de praktijk aan. Dat houdt in dat leerlingen als onderzoeker hun eigen vragen opstellen. Spel is in deze opvatting een vorm voor kinderen om deel te kunnen nemen aan de activiteiten in hun omgeving en cultuur. Op een eigen manier die past bij hun mogelijkheden. Spelen is dan geen vrijblijvende of ongerichte activiteit. binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs maken we geen onderscheid tussen spel en onderzoek. Integendeel, onderzoek doen is in wezen een spelactiviteit. Ook leerlingen in een bovenbouwgroep hebben het spel nodig om te begrijpen en te kunnen concretiseren."
En een 'doorstart' na een jaartje pauze van dit blog: "Betrokkenheid op school".
Groep 4/5 met 24 kinderen.
Een combi-groep tussen onder- en bovenbouw.
Onderzoek met speelse trekken - spel en onderzoek.
De eerste week na de vakantie kijken we hoe de moestuin erbij staat: dramatisch! Heel veel onkruid na 6 weken vakantie...😉
Tijdens het onkruid trekken doen we veel ontdekkingen: "he, ik zie tomaatjes en sperziebonen, maar wat is dit juf?" En één van de kinderen zegt: "nu begrijp ik dat boeren heel hard moeten werken juf!"
De kleine beestjes die 6 weken vrij spel hadden, kruipen en vliegen weg. De slakken zijn niet snel en worden ontdekt. Heel veel slakken. "Die zetten we in de bosjes juf." En dan ontstaat de slakkenzoektocht: een complete volksverhuizing van de moestuin naar de bosjes.
Eerst worden de slakken verzameld op de vogelvoederplank die daar ook nog staat. "Ze moeten eten juf, wat eten ze?" De slakken kruipen weg. O, ze houden niet van de zon en met klimopblaadjes worden parasolletjes gemaakt. En dan bedenkt één van de kinderen: "we maken een slakkenopvang!"
En voor de beschadigde slakken komt er een eerste hulp afdeling.
Terug in de klas zoeken we in de boekenkast en op internet naar informatie over slakken: wat eten ze en hoe verzorg en huisvest je slakken het beste?
Onderzoek met speelse trekken
Lorien de Koning schrijft in het boek: Vakken en vorming in onderzoek, op blz. 22ev: "Leerlingen nemen naast de sociale rollen en taken, ook de rol van onderzoeker van de praktijk aan. Dat houdt in dat leerlingen als onderzoeker hun eigen vragen opstellen. Spel is in deze opvatting een vorm voor kinderen om deel te kunnen nemen aan de activiteiten in hun omgeving en cultuur. Op een eigen manier die past bij hun mogelijkheden. Spelen is dan geen vrijblijvende of ongerichte activiteit. binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs maken we geen onderscheid tussen spel en onderzoek. Integendeel, onderzoek doen is in wezen een spelactiviteit. Ook leerlingen in een bovenbouwgroep hebben het spel nodig om te begrijpen en te kunnen concretiseren."
Reacties
Een reactie posten