Doorgaan naar hoofdcontent

Een nieuwe start! Kleine beestjes in de moestuin

Een nieuw schooljaar.
En een 'doorstart' na een jaartje pauze van dit blog: "Betrokkenheid op school".
Groep 4/5 met 24 kinderen.
Een combi-groep tussen onder- en bovenbouw.
Onderzoek met speelse trekken - spel en onderzoek.
De eerste week na de vakantie kijken we hoe de moestuin erbij staat: dramatisch! Heel veel onkruid na 6 weken vakantie...😉
Tijdens het onkruid trekken doen we veel ontdekkingen: "he, ik zie tomaatjes en sperziebonen, maar wat is dit juf?" En één van de kinderen zegt: "nu begrijp ik dat boeren heel hard moeten werken juf!" 
De kleine beestjes die 6 weken vrij spel hadden, kruipen en vliegen weg. De slakken zijn niet snel en worden ontdekt. Heel veel slakken. "Die zetten we in de bosjes juf." En dan ontstaat de slakkenzoektocht: een complete volksverhuizing van de moestuin naar de bosjes.
Eerst worden de slakken verzameld op de vogelvoederplank die daar ook nog staat. "Ze moeten eten juf, wat eten ze?" De slakken kruipen weg. O, ze houden niet van de zon en met klimopblaadjes worden parasolletjes gemaakt. En dan bedenkt één van de kinderen: "we maken een slakkenopvang!"
En voor de beschadigde slakken komt er een eerste hulp afdeling.
Terug in de klas zoeken we in de boekenkast en op internet naar informatie over slakken: wat eten ze en hoe verzorg en huisvest je slakken het beste?

Onderzoek met speelse trekken
Lorien de Koning schrijft in het boek: Vakken en vorming in onderzoek, op blz. 22ev: "Leerlingen nemen naast de sociale rollen en taken, ook de rol van onderzoeker van de praktijk aan. Dat houdt in dat leerlingen als onderzoeker hun eigen vragen  opstellen. Spel is in deze opvatting een vorm voor kinderen om deel te kunnen nemen aan de activiteiten in hun omgeving en cultuur. Op een eigen manier die past bij hun mogelijkheden. Spelen is dan geen vrijblijvende of ongerichte activiteit. binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs maken we geen onderscheid tussen spel en onderzoek. Integendeel, onderzoek doen is in wezen een spelactiviteit. Ook leerlingen in een bovenbouwgroep hebben het spel nodig om te begrijpen en te kunnen concretiseren."

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.    

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes   Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie     Overal, op het plein, in de moestuin, komen we kleine beestjes tegen. We gaan zoeken in de boeken, in tweetallen kiezen we een interessant boek over kleine beestjes uit en met kleine post-it blaadjes in verschillende kleuren gaan we de informatie labellen:   En als we dan later gaan expert lezen over de kleine beestjes gebruiken we deze labels als start informatie.