Vlieg op!
groep 4/5 basisschool De Korenaar Apeldoorn
We zijn in de groepen 4 en 5 met een reizen-thema gestart, direct na de zomervakantie waarin bijna elk kind wel een reisje in Nederland of het buitenland gemaakt heeft. We komen er achter dat nog niet veel kinderen gevlogen hebben en kiezen daarom voor een interessant en avontuurlijk deelonderwerp dat de wereld van de meeste kinderen flink zal vergroten: het vliegtuig en de luchthaven.
We oriënteren ons dmv start-activiteiten op het onderwerp. Dat doen we door veel beeldmateriaal te bekijken en op bezoek te gaan bij vliegveld Teuge. Dat vliegveld, in de buurt van Apeldoorn, is veel in het nieuws vanwege het voornemen om de vliegroutes vanaf vliegveld Lelystad over Apeldoorn en Teuge te laten gaan. We nodigen een expert uit, een piloot die werkt bij de KLM. En we snuffelen in de boeken en bekijken de praatplaat uit het kijkdoosboek: met het vliegtuig.
Dat levert ons al veel informatie op, maar het roept ook nog veel meer vragen op:
We gaan de tekst van het boek: met het vliegtuig, ook in duo's lezen:
We maken de interessante woorden en zinnen geel en gebruiken die gedeeltes om de kern van de bladzijde in eigen woorden op te schrijven. Zo maken we een samenvatting per bladzijde, elke leesduo heeft een andere blz. uit het boek.
Zo komen we al veel te weten over reizen met een vliegtuig en de luchthaven. De belangrijke woorden zijn dikgedrukt in de eigen teksten. Die gebruiken we ook op onze lijsten met nieuwe woorden, de woordenschatuitbreiding, want dat zijn er in dit thema heel veel.
Deze lijsten groeien: na elk bekeken /gelezen boek, na het bezoek aan het vliegveld, de experts die in de klas komen, etc. komen er nieuwe woorden bij.
Na het bezoek aan vliegveld Teuge:
in de hanger met rondleider meneer Theo
een vliegtuig zien starten en wegvliegen
startbaan, taxiën, verkeerstoren, tegen de wind in vliegen.....
zo klein en toch kun je er mee vliegen...
de cockpit
en het hoogtepunt: in de vlucht-simulator!!!
dat geeft een enorme impuls en maakt het interessante onderwerp opeens veel concreter.
Dat merken terug op school ook, we maken een vliegtuig en een luchthaven als sociaal-culturele praktijk.
Dat wordt vervolgd!
Reacties
Een reactie posten