Doorgaan naar hoofdcontent
Week 7 in groep 3

Presenteren van het expertlezen

In week 5 begonnen we met het expertlezen over de dieren van de Torteltuin.
http://betrokkenheidopschool.blogspot.nl/2015_09_01_archive.html

Nadat we daar 4 keer tijdens het leesschrijfuur aan gewerkt hadden in tweetallen was het deze week tijd om er een presentatie van te maken.
De geschreven teksten  waren inmiddels op de computer getypt en uitgeprint.
En elk tweetal ging de eigen tekst nog eens nalezen. Klopt het wel, hebben we dit echt geleerd en opgeschreven?





 
 
Bij elke zin in hun tekst mocht / moest een illustratie komen.
Dus goed lezen wat er staat en kijken welk plaatje uit je gekopieerde boekje het beste past bij de zinnen van je verhaal. Een opdracht waar de kinderen zeer enthousiast mee aan de slag gingen.
 



 
 
Daarna een mooie compositie maken op je papier van plaatjes en tekst, samen overleggen, vinden we het zo mooi en duidelijk, en dan plakken.
 

 
 



De volgende dag aan elkaar presenteren: om beurten een zin van je tekst voorlezen en uitleggen waarom je bij die zin die illustratie gekozen hebt.

 
 
 
Nog een dag later: de teksten bij elkaar in de map nog eens lezen: eerst weer je eigen tekst, dan een tekst van een ander tweetal die over hetzelfde dier gaat en als het lukt ook nog samen de teksten lezen over de andere dieren.
Veel leesmateriaal dat we nog vaak kunnen herhalen.
 





 







Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes

Snuffelen in de boeken, snuffellezen, kleine beestjes   Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie     Overal, op het plein, in de moestuin, komen we kleine beestjes tegen. We gaan zoeken in de boeken, in tweetallen kiezen we een interessant boek over kleine beestjes uit en met kleine post-it blaadjes in verschillende kleuren gaan we de informatie labellen:   En als we dan later gaan expert lezen over de kleine beestjes gebruiken we deze labels als start informatie.           

Thema-afsluiting: Op safari in Afrika

Thema-afsluiting : Op safari in Afrika Groep 3 themaperiode 4, voorjaarsvakantie - meivakantie. Themaperiode 4 is altijd het schoolbrede thema op onze school. Dat wordt aan het einde groots afgesloten met alle ouders en kinderen 's avonds op school. Dat is geweldig spannend voor de kinderen (en toch wel wat gestress voor de juffen...alles op tijd af en klaar...?) De kinderen worden safari-gidsen in Afrika. Ze gaan hun ouders ontvangen en meenemen op hun rondreis, startend bij het safari-informatiecentrum. Maar natuurlijk gaan we dat eerst oefenen. Juf modelt en dan gaan de kinderen in tweetallen aan de slag.   "Welkom in Afrika, ik ga ervoor zorgen dat u een hele fijne vakantie krijgt hier. Ik ben gids Lidewij, dat staat ook op mijn naambordje."   "Hier kunt u lezen wat u allemaal niet moet doen op safari, er is veel gevaarlijk".   "Maar hier kunt u lezen, wat u wel kunt doen, we wensen u een fijne tijd."  De open avond m...