Doorgaan naar hoofdcontent

Pedagogisch tact en kwetsbaarheid

Pedagogisch tact en kwetsbaarheid.
Deze week zijn we als team van school bij elkaar voor een studiemiddag over pedagogisch tact. Het is goed om met elkaar te spreken over pedagogisch handelen, dat wat vaak vanzelf gaat in de klas. 
En samen spreken over die voorvallen waarbij je niet direct weet wat te doen, of waarover je achteraf denkt, dat verliep niet bevredigend. Dat deed ik niet juist, hoe had ik het anders kunnen doen?
En samen spreken over wat verwachten we van elkaar als collega's in het team als we nadenken over pedagogisch tact.
Dan valt het woord kwetsbaarheid: wat laat je van jezelf als opvoeder zien.
En daarmee ben ik terug op de onderwijsavond van het NIVOZ, die ik een week eerder bezocht. Daar sprak Désanne van Brederode over: Handle with care. Over de schoonheid van breekbaarheid en (on)maakbaarheid.  Citaten die mij aanspreken/raken:
Als volwassene lijken we af, maar we zijn een optelsom van onze ervaringen en gevoelens die ons gemaakt hebben tot wie we nu zijn.
Heb de moed om naar jezelf te kijken. Je bent als een adventskalender met heel veel vakjes en elk vakje staat voor een ervaring uit je leven.
En het kind mag in jou, de opvoeder, ook al die andere kanten van jezelf, die je gevormd hebben tot wie je bent, ontmoeten.
Dat vraagt om die kwetsbaarheid. Waar en hoe laat je die kwetsbaarheid zien?
Gun jezelf verwonderingsruimte. En sta open voor de inbreng van kinderen.
Want ook het kind kan als een opvoeder voor jou zijn.
Ik voel me bij deze woorden warm worden: twee dagen eerder liep de ochtend in de klas niet zoals ik het me had voorgenomen, alles nam veel meer tijd dan ik had gepland en toch wilde ik nog even die spellingscategorieën herhalen.
Eén van de jongens uit groep 5 blijft maar wegdromen en nadat ik hem een paar keer gevraagd heb mee te doen, laat ik, geïrriteerd de aanwijsstok waarmee ik op de spellingsposter de categorieën aanwijs, hard op zijn tafel neerkomen.
Hij schrikt en begint spontaan te huilen. Daar schrik ik weer zo van dat ik onmiddellijk mijn excuses aanbied.
En ga uitleggen dat ik door de tijdsdruk en het niet opletten irritatie voelde, waarvan die stok op de tafel de uiting was.
Maar dat het natuurlijk helemaal niet de bedoeling is dat een kind van een leerkracht zo schrikt dat hij ervan moet huilen en dat dat me heel erg spijt.
Daarop steekt een andere jongen uit groep 5 zijn vinger op en zegt: Dus, is het eigenlijk zo, dat je je schaamt of zo?
Die opmerking raakt me tot in mijn ziel, ik word warm en rood en voel me het kind dat zich schaamde voor de vader als die onberedeneerd en onverwacht uitviel.
Ja, zeg ik, ik schaam me heel erg en bied aan iedereen mijn excuses aan, dit hoort een juf niet zo te doen.
De kinderen spiegelen mijn gedrag en ik toon mijn kwetsbaarheid.
Daarmee vervolgt Désanne laat je de kinderen ook zien dat het oké is om te blunderen, alles hoeft en kan niet altijd perfect zijn en fouten van volwassenen kunnen voor het kind bijv. een stimulans zijn om zelf het tegenovergestelde te doen.
En erken en bespreek ook met je kinderen dat niet alles op te lossen is.

Afbeeldingsresultaat voor desanne van brederode  Désanne van Brederode, schrijfster, filosofe, opiniemaakster.

Aan het eind van de avond sluit Luc Stevens af:
School, zegt hij, is een bron van verhalen, verhalen die laten ervaren, die verbinden, die verwijzen naar het echte leven.
Het verhaal is de weg van een leraar om tot de leerling te komen en omgekeerd, die verhalen laten je elkaar ontmoeten en binnen die ontmoeting gebeurt het. En daarin heeft/moet kwetsbaarheid een plek (hebben).
Laat je zien!


Afbeeldingsresultaat voor luc stevens Luc Stevens, founding father van stichting NIVOZ en emeritus hoogleraar orthopedagogiek aan de Universiteit van Utrecht.
 
Verder lezen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.